ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΡΟΔΟΥ


Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος Μαθήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

-

-

H διδακτική του γλωσσικού μαθήματος

2

Αγγελική Γιαννικοπούλου, επ. καθηγήτρια

-

-

Πρακτικές ασκήσεις στη Γλώσσα

 

Αγγελική Γιαννικοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια

-

ΥΓ 004

Από την προανάγνωση στην ανάγνωση: Θεωρία και σχολική πράξη

2

Αγγελική Γιαννικοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια

 

Σύντομη περιγραφή:

- Η διδακτική του γλωσσικού μαθήματος

 

Στο πλαίσιο του παραπάνω μαθήματος εξετάζονται θέματα σχετικά με τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, γλώσσα και λογοτεχνία, στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο.

Αρχικά επιχειρείται μια θεωρητική προσέγγιση των σχετικών ζητημάτων και αναλύονται οι κυριότερες θεωρίες πρόσληψης της λογοτεχνίας και κατάκτησης του γραμματισμού.

Στη συνέχεια συζητώνται τα αναλυτικά προγράμματα νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου και κρίνονται τα σχετικά βιβλία, τόσο εκείνα που εκδόθηκαν από τον ΟΕΔΒ, όσο και αυτά που κυκλοφορούν στο εμπόριο.

Επιπλέον ένα μεγάλο μέρος των μαθημάτων επικεντρώνεται σε προτάσεις για την επίτευξη όχι μόνο μιας αποτελεσματικότερης, αλλά συνάμα και μιας πιο ευχάριστης διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος. Ειδικά για το δημοτικό εξετάζεται η διδασκαλία της ανάγνωσης, γραμματικής, ορθογραφίας, γραπτής έκφρασης καθώς και η Παρουσίαση των λογοτεχνικών ειδών, ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα κλπ. Για το νηπιαγωγείο πάλι παρουσιάζονται θέματα διδακτικής της γλώσσας, προφορικής αλλά και γραπτής, και της λογοτεχνίας.

 

 

- Πρακτικές ασκήσεις στη Γλώσσα

 

Οι πρακτικές ασκήσεις των φοιτητών/τριών επικεντρώνονται στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος -γλώσσα και λογοτεχνία- στο Νηπιαγωγείο. Περιλαμβάνουν διαλέξεις, παρακολουθήσεις, διδασκαλίες των φοιτητών/τριών καθώς και παρουσίαση και αξιολόγηση της εργασίας τους. Αρχικά παρουσιάζονται, με τη μορφή σεμιναριακών μαθημάτων και διαλέξεων, θέματα που αφορούν στη διδασκαλία της γλώσσας και της λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο, όπως για παράδειγμα η καλλιέργεια (προ)αναγνωστικών ή (προ)γραφικών δεξιοτήτων, η παρουσίαση της ποίησης, η ανάγνωση εικονογραφημένων βιβλίων, η αφήγηση ιστοριών, το αίνιγμα, η παροιμία κ.ά. Για όλα τα παραπάνω παρουσιάζονται βιντεοσκοπημένες διδασκαλίες, πραγματοποιούνται εικονικές παρουσιάσεις στην τάξη, προτείνονται σχετικές ασκήσεις ή τρόποι διδασκαλίας και αξιολογείται το σχετικό παιδαγωγικό υλικό. Στη συνέχεια οι φοιτηές/τριες παρακολουθούν και διδάσκουν σε νηπιαγωγεία της πόλης. Σε μια τρίτη φάση, οι φοιτητές/τριες ανακοινώνουν την πορεία της διδασκαλίας τους, την κρίνουν και προτείνουν βελτιώσεις.

 

- Από την προανάγνωση στην ανάγνωση: Θεωρία και σχολική πράξη

 

Η πορεία του παιδιού προς την κατάκτηση του γραπτού λόγου, ένα ταξίδι που αρχίζει με τη γέννηση και συνεχίζει για όλα τα χρόνια της προσχολικής του εκπαίδευσης, αποτελεί το κύριο θέμα του μαθήματος. Οι αναγνωστικές γνώσεις των παιδιών πριν ακόμη δεχθούν οποιασδήποτε μορφής συστηματική διδασκαλία καθώς και οι τακτικές εκείνες που μεγιστοποιούν τη συμβολή του περιβάλλοντος στην κατάκτηση του γραμματισμού αναλύονται στη συνέχεια. Ακόμη εξετάζονται η συμβολή των γονιών, το αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και τα εγχειρίδια ανάγνωσης του δημοτικού σχολείου ιδωμένα μέσα από τη θεωρία της ολικής γλώσσας και της αναδυόμενης ικανότητας ανάγνωσης και γραφής


Μεταφορά ένα επίπεδο πιο πάνω