ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ


ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

-
2Υ2
Σύνταξη και Λόγος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
-
Τ. Σαραφίδου
-
4Ε3
Γλωσσολογία καιΔιδασκαλία της Γλώσσας
-
Τ. Σαραφίδου
-
3Ε5
Διδακτική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας
-
Τ. Σαραφίδου
-
-
Διδασκαλία Γλώσσας στην Α' Βάθμια - Πρακτικές Ασκήσεις
-
-

-

1Y5

Δομή της Νεοελληνικής Γλώσσας

-

Τ. Σαραφίδου

Σύντομη περιγραφή:

1Υ5 Δομή της Νεοελληνικής Γλώσσας

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει μια ολική παρουσίαση της νεοελληνικής γλώσσας ως προς τη δομή της και την πραγματική χρήση της. Η προσέγγιση της νεοελληνικής γίνεται με κριτήρια περιγραφικά και όχι ρυθμιστικά, βασίζεται δε σε δεδομένα που αναδεικνύουν τις πολυτυπίες, τη ρευστή κατάσταση που επικρατεί στην επιφάνεια της νεοελληνικής καθώς και την επίδραση που έχει ασκήσει η καθαρεύουσα στη διαμόρφωσή της.

Προτεινόμενο σύγγραμμα:α) Ι.Παπαζαφείρη (1997). Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας, Αθήνα : Σμίλη, β) Σημειώσεις


  2Υ2 Σύνταξη και Λόγος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να διασυνδέσει τη σύνταξη της νεοελληνικής γλώσσας με την προοπτική του κειμένου. Εξετάζεται η δόμηση του κειμένου τόσο σε επίπεδο «μικροδομής», δηλαδή από την άποψη των σχέσεων που αναπτύσσονται ανάμεσα στα γλωσσικά στοιχεία εντός των ορίων της πρότασης, όσο και σε επίπεδο «μακροδομής», δηλαδή από την άποψη της γλωσσικής δομής που συνθέτει το κείμενο. Μέσα σ’αυτό το πλαίσιο, διερευνάται η σύνθεση του κειμένου όχι τόσο ως αθροιστική σχέση κάποιων προτάσεων, όσο η συνοχή των προτάσεων αυτών ως προς τη μορφή τους (cohesion), συνοχή μορφής η οποία αναπτύσσεται παράλληλα με τη συνεκτικότητα του κειμένου από την άποψη του περιεχομένου (coherence).

Προτεινόμενο σύγγραμμα: α) Τ. Σαραφίδου (2002). Θέματα Σύνταξης και Λόγου της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Αθήνα: Σταμούλης, β) Σημειώσεις

 

3Ε5 Διδακτική της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση των βασικών αρχών που διέπουν τη γλωσσική διδασκαλία καθώς και των κυρίαρχων μεθοδολογικών μοντέλων που χρησιμοποιούνται στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας, με ιδιαίτερη έμφαση στην επικοινωνιακή και λειτουργική προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος. Με βάση την αρχή ότι η γλωσσική διδασκαλία πρέπει να αποβλέπει στο να καταστήσει τους μαθητές επαρκείς ομιλητές, παρουσιάζονται τα κριτήρια για τον καθορισμό της διδακτέας ύλης καθώς και διδακτικές δραστηριότητες για την κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου. Παράλληλα προτείνονται διαδικασίες επεξεργασίας του λόγου που παράγουν οι μαθητές.

προτεινόμενο σύγγραμμα: Α. Χαραλαμπόπουλος - Σ. Χατζησαββίδης (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: Θεωρία και πρακτική εφαρμογή, Θεσσαλονίκη: Κώδικας.

 

4Ε3 Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση των βασικών αρχών της Γλωσσολογίας (προτεραιότητα του προφορικού λόγου, περιγραφική και συγχρονική προσέγγιση της γλώσσας), του αντικειμένου με το οποίο αυτή ασχολείται (γλώσσα/ομιλία, σημαίνον/σημαινόμενο, συνταγματικές/παραδειγματικές σχέσεις) καθώς και των διαφόρων επιπέδων στην ανάλυση της γλώσσας (φωνητική, φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία, πραγματολογία). Εξετάζεται η σχέση της Γλωσσολογίας, ως επιστήμης της γλώσσας, με τη διδακτική της γλώσσας, ως επιστημονικού πεδίου μελέτης και έρευνας που αξιοποιεί τα θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία της Γλωσσολογίας. Τέλος, επιχειρείται η διασύνδεση των βασικών γλωσσολογικών αρχών με τη σύγχρονη διδακτική θεωρία και πράξη μέσα από συγκεκριμένες διδακτικές προτάσεις που τοποθετούνται στο μεθοδολογικό πλαίσιο της επικοινωνιακής προσέγγισης της διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας.

Προτεινόμενο σύγγραμμα:α) Α. Ιορδανίδου - Α. Φτερνιάτη (2000). Επικοινωνιακές διδακτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα στο δημοτικό σχολείο, Αθήνα: Πατάκης. β) Σημειώσεις.

 

 

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δ.Π.Θ λειτουργεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα στις Επιστήμες της Αγωγής με τις εξής κατευθύνσεις:

  1. Σχολική Παιδαγωγική και Διαφορετικότητα στην Εκπαίδευση
  2. Διδακτική Θετικών Επιστημών, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Νέες Τεχνολογίες
  3. Γλώσσα και Πολιτισμός: Θεωρητικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις

Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2551030011

Διαθέσιμη ιστοσελίδα: http://alex.eled.duth.gr/eled/

Σημαντικές ημερομηνίες

Υποβολή αιτήσεων: 15 Απριλίου - 20 Μαίου

Η επιλογή φοιτητών για το ακαδημαϊκό έτος 2004/2005 ολοκληρώθηκε

Από την επιλογή «Μεταπτυχιακά» της ιστοσελίδας, μπορείτε να δείτε τον οδηγό σπουδών με το πρόγραμμα μαθημάτων για κάθε κατεύθυνση, τα κριτήρια και τις διαδικασίες επιλογής μεταπτυχιακών φοιτητών και τον κανονισμό που περιέχει περισσότερες λεπτομέρειες για το σκοπό του μεταπτυχιακού προγράμματος.

Επιλέγοντας τις «κατευθύνσεις», μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα μαθημάτων αναλυτικά.

Για την πρώτη και τρίτη κατεύθυνση οι μέθοδοι διδασκαλίας της νέας ελληνικής αποτελούν διδακτικό αντικείμενο.

 


Μεταφορά ένα επίπεδο πιο πάνω