ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ


Δεν διδάσκεται σχετικό μάθημα


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

Παιδαγωγικής

Β 301 Π

Ο Προφορικός και Γραπτός Λόγος: Προβλήματα διδασκαλίας και αξιολόγησης

3

Λ. Αθανασίου, Αν. καθηγητής

Σύντομη περιγραφή:

Ο Προφορικός και Γραπτός Λόγος: Προβλήματα διδασκαλίας και αξιολόγησης

Ι. Εισαγωγικά:

  • Ανάλυση όρων: 'Λόγος', 'Γλώσσα', 'Εθνική Γλώσσα', 'Μητρική Γλώσσα' κτλ.

  • Παράμετροι της γλώσσας και οι μεταξύ τους σχέσεις.

  • Λειτουργίες της γλώσσας.

  • Γλωσσική και εξωγλωσσική επικοινωνία στο σχολείο.

  • Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη και εξέλιξη της γλώσσας (οικογένεια- κοινωνικός περίγυρος- ομάδα συνομηλίκων- σχολείο- μέσα μαζικής ενημέρωσης κτλ.).

ΙΙ. Ο Προφορικός Λόγος

  • Ο ρόλος και η σπουδαιότητά του.

  • Η θέση του προφορικού λόγου στο σχολείο.

  • Διδακτικές προσεγγίσεις του προφορικού λόγου.

  • Παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία του προφορικού λόγου στο σχολείο: κριτική θεώρηση-προοπτικές.

  • Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στον προφορικό λόγο και τα προβλήματά της.

ΙΙΙ. Ο Γραπτός Λόγος

  • Ο ρόλος και η σπουδαιότητά του.

  • Η θέση του γραπτού λόγου στο σχολείο.

  • Δυσκολίες του γραπτού λόγου- τρόποι αντιμετώπισης.

  • 'Μύθοι' σχετικά με τη διδασκαλία του γραπτού λόγου στο σχολείο.

  • 'Διδακτικές προσεγγίσεις του γραπτού λόγου'.

  • Η αξιολόγηση του γραπτού λόγου των μαθητών στο σχολείο: προβλήματα- στρατηγικές- προοπτικές.

ΙV. Το γλωσσικό μάθημα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Διδακτικές προσεγγίσεις νεοελληνικών κειμένων, πεζών και ποιητικών.

Φροντιστήριο:

  • Παρακολούθηση διδασκαλιών σχετικών με τη γλώσσα και τη νεοελληνική λογοτεχνία στα σχολεία. Συζήτηση και κριτική θεώρησή τους.

  • Διόρθωση και αξιολόγηση γραπτών κειμένων μαθητών, ιδιαίτερα στην έκθεση.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ


Δεν διδάσκεται σχετικό μάθημα


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

-

-

Διδακτική της Γλώσσας Ι

-

Γεώργιος Καψάλης

-
-
Διδακτική της Γλώσσας ΙΙ
-
Φωτεινή Κοσσυβάκη

Σύντομη περιγραφή:

Διδακτική της Γλώσσας Ι

  1. Οι φθόγγοι: α) Ακουστική, β) Το φθογγικό σύστημα, γ) Ο τόνος.

  2. Οι λέξεις: α) Γενικά, β) Το ονοματικό σύστημα, γ) Το ρηματικό σύστημα.

  3. Οι ομάδες λέξεων: α) Γενικά χαρακτηριστικά της ομάδας, β) Ο προσδιορισμός, γ) Η παράθεση.

  4. Η φράση: α) Γενικά χαρακτηριστικά, β) Ονοματική και ρηματική φράση.

  5. Το λεξιλόγιο: α) Γενικά χαρακτηριστικά του λεξιλογίου, β) Παραγωγή- Σύνθεση, γ) Περιεχόμενο του λεξιλογίου.



Διδακτική της Γλώσσας ΙΙ

  1. Η σχέση μεταξύ προφορικού και γραπτού λόγου.

  2. Το θεωρητικό υπόβαθρο της γλωσσικής διδασκαλίας, μεθοδολογικές προσεγγίσεις.

  3. Διδασκαλία Α΄ ανάγνωσης και Γραφής, μέθοδοι και εφαρμογές.

  4. Ανάλυση και κατανόηση κειμένου, αναζήτηση της μορφωτικής αξίας του περιεχομένου, διδακτικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις.

  5. Διδασκαλία της έκθεσης ως προφορικής και γραπτής έκφρασης.

  6. Μεθοδολογικός σχεδιασμός της Διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό Σχολείο.