ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
|
Σύντομη περιγραφή:
Ο Προφορικός και Γραπτός Λόγος: Προβλήματα διδασκαλίας και αξιολόγησης
Ι. Εισαγωγικά:
- Ανάλυση όρων: 'Λόγος', 'Γλώσσα', 'Εθνική Γλώσσα', 'Μητρική Γλώσσα' κτλ.
- Παράμετροι της γλώσσας και οι μεταξύ τους σχέσεις.
- Λειτουργίες της γλώσσας.
- Γλωσσική και εξωγλωσσική επικοινωνία στο σχολείο.
- Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη και εξέλιξη της γλώσσας (οικογένεια- κοινωνικός περίγυρος- ομάδα συνομηλίκων- σχολείο- μέσα μαζικής ενημέρωσης κτλ.).
ΙΙ. Ο Προφορικός Λόγος
- Ο ρόλος και η σπουδαιότητά του.
- Η θέση του προφορικού λόγου στο σχολείο.
- Διδακτικές προσεγγίσεις του προφορικού λόγου.
- Παράγοντες που επηρεάζουν τη διδασκαλία του προφορικού λόγου στο σχολείο: κριτική θεώρηση-προοπτικές.
- Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στον προφορικό λόγο και τα προβλήματά της.
ΙΙΙ. Ο Γραπτός Λόγος
- Ο ρόλος και η σπουδαιότητά του.
- Η θέση του γραπτού λόγου στο σχολείο.
- Δυσκολίες του γραπτού λόγου- τρόποι αντιμετώπισης.
- 'Μύθοι' σχετικά με τη διδασκαλία του γραπτού λόγου στο σχολείο.
- 'Διδακτικές προσεγγίσεις του γραπτού λόγου'.
- Η αξιολόγηση του γραπτού λόγου των μαθητών στο σχολείο: προβλήματα- στρατηγικές- προοπτικές.
ΙV. Το γλωσσικό μάθημα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Διδακτικές προσεγγίσεις νεοελληνικών κειμένων, πεζών και ποιητικών.
Φροντιστήριο:
- Παρακολούθηση διδασκαλιών σχετικών με τη γλώσσα και τη νεοελληνική λογοτεχνία στα σχολεία. Συζήτηση και κριτική θεώρησή τους.
- Διόρθωση και αξιολόγηση γραπτών κειμένων μαθητών, ιδιαίτερα στην έκθεση.