ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος Μαθήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

-
-
Εναλλακτικές Χρήσεις της Λογοτεχνίας στη Διδασκαλία Γλώσσας
-
Σμαράγδα Παπαδοπούλου
-
-
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία
-
Γ. Καψάλης
-
-
Εισαγωγή στον Νεοελληνικό Λόγο
-
Γ. Καψάλης
-
-
Διδακτική της Γλώσσας ΙΙ
-
Σμαράγδα Παπαδοπούλου
-
-
Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας
-
-
-
-
Πρώτη Γραφή και Ανάγνωση
-
Σμαράγδα Παπαδοπούλου
-
-
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (πρακτική προσέγγιση)
-
Γ. Νικολάου

-

-

Διδακτική της Γλώσσας

-

Γ. Καψάλης

Σύντομη περιγραφή:

- Διδακτική της Γλώσσας Ι

  1. Σύντομη ιστορική αναδρομή της νέας ελληνικής
  2. Το φθογγικό σύστημα – Πάθη Φθόγγων –Ο νεοελληνικός τόνος
  3. Το λεξιλόγιο της Νέας ελληνικής
  4. Παραγωγή του νεοελληνικού λεξιλογίου
  5. Ζητήματα ορθογραφίας στην νέα ελληνική
  6. Σχήματα Λόγου
- Διδακτική της Γλώσσας ΙΙ
  1. Μέθοδοι Διδασκαλίας και μάθησης της γλώσσας για το Δημοτικό Σχολείο – παραδοσιακές και Μοντέρνες
    βασικές αρχές για τη διδασκαλία της πρώτης ανάγνωσης και γραφής
  2. Ποικιλίες γραφής και ανάγνωση. Τεχνικές Διδασκαλίας του Γραπτού Λόγου και του προφορικού. Από τη σύνταξη παραγράφου στο «Σκέφτομαι και γράφω»
  3. Τα γλωσσικά λάθη και οι ιδιαιτερότητες της παιδικής γλώσσας
  4. Συγκέντρωση και κατασκευή γλωσσικού υλικού για τη διδασκαλία της γλώσσας και συνεργασία διαφόρων διδακτικών αντικειμένων σε ένα γλωσσοκεντρικό αναλυτικό πρόγραμμα
  5. Η δημιουργική έκφραση και η διδασκαλία της γλώσσας μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες

- Εισαγωγή στον Νεοελληνικό Λόγο

  1. Το κλιτικό σύστημα της νέος ελληνικής (τα ουσιαστικά, τα επίθετα, τα ρήματα-οι μετοχές, οι αντωνυμίες, τα επιρρήματα)
  2. Οι Χρόνοι του Ρήματος
  3. Οι εγκλίσεις του ρήματος
  4. Δευτερεύουσες προτάσεις (ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές, πλάγιες, αναφορικές, αιτιολογικές, τελικές, συμπερασματικές, υποθετικές, εναντιωματικές, χρονικές)
  5. Πλάγιος Λόγος
  6. Είδη Σύνταξης
 

- Εισαγωγή στη Γλωσσολογία

  1. Αντικείμενο της Γλωσσολογίας
  2. Νεότερη Γλωσσολογία – Συγχρονία και Διαχρονία στη Γλώσσα
  3. Γλωσσική Επικοινωνία
  4. Γλώσσα – Λόγος – Ομιλία
  5. Γλωσσικό Σημείο
  6. Συνταγματικές και Παραδειγματικές Σχέσεις
  7. Σύγχρονες Γλωσσικές Σχέσεις
  8. Είδη γραμματικής
  9. Σημασιολογία

 

- Εναλλακτικές Χρήσεις της Λογοτεχνίας στη Διδασκαλία Γλώσσας

Η διδασκαλία της γλώσσας ως φορέας πολιτισμού μέσα από τα διάφορα λογοτεχνικά είδη
Επεξεργασία λογοτεχνικών κειμένων από τα αναγνωστικά και άλλα λογοτεχνικά βιβλία με στόχο την γνωστική, αισθητική ή άλλη αξιοποίησή τους στο γλωσσικό μάθημα
Κατασκευές διδακτικού υλικού για την δημιουργική γραφή και τις τεχνικές αφήγησης
Ο θεατρικός λόγος, ο λόγος στο παραμύθι, στην ποίηση και η παραγωγή λόγου μέσα από τις διάφορες μορφές τέχνης / ρίμες, γλωσσοδέτες, η τεχνική της ιδεοθύελλας και η λογοτεχνική έκφραση των παιδιών στο γλωσσική μάθημα με στόχο τη καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας
Ερευνητική προσέγγιση υλικού με στόχο την αξιοποίηση στην εκπαίδευση για την πρόληψη της σχολικής αποτυχίας

- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση (Πρακτική Προσέγγιση)

Μειονοτικές ομάδες της ελληνικής κοινωνίας
το προφίλ των οικογενειών των παλιννοστούντων και των μεταναστών
Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης
Οι τσιγγάνοι
Διγλωσσία
Δίγλωσση εκπαίδευση
Η οργάνωση του σχολείου – Το νηπιαγωγείο
Η οργάνωση του σχολείου –Το δημοτικό σχολείο
Τάξεις υποδοχής –Φροντιστηριακά Τμήματα: λειτουργία και προβλήματα
στοιχεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
Διδακτική προσέγγιση της πολυπολιτισμικής τάξης
Ομαδοσυνεργατικά μοντέλα – Μέθοδος project

- Πρώτη Γραφή και Ανάγνωση

Στάδια προανάγνωσης
Τεχνικές διδασκαλίας στην πρώτη ανάγνωση (Μοντεσσοριανή μέθοδος. Αλφαβητική μέθοδος, αναλυτικοσυνθετική μέθοδος, ολική μέθοδος)
Στάδια προγραφής
Αντιμετώπιση δυσκολιών στην πρώτη γραφή και ανάγνωση
Γνωριμία με διδακτικά υλικά και κατασκευές
Εποπτικά μέσα στην υπηρεσία της πρώτης γραφής και ανάγνωσης
Νέες Τάσεις στη διδασκαλία της πρώτης γραφής και ανάγνωσης
Ο ρόλος της γραμματικής και του συντακτικού στη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος για την Α’ τάξη
Ο ρόλος της λογοτεχνίας στη πρώτη γραφή και ανάγνωση, η λειτουργική χρήση του είδους
Οι ιδιαιτερότητες της παιδικής γλώσσας, τα λάθη και η ανάλυση λόγου σε ατομική έρευνα της παιδικής γλώσσας για την ηλικία αυτή.

- Εισαγωγή στις ΤΠΕ

Το μάθημα πραγματεύεται τα εξής θέματα:

Εισαγωγικές έννοιες, χρήση υπολογιστή
Γραφικά περιβάλλοντα εργασίας
Επεξεργασία κειμένου. Εκπαιδευτικές χρήσεις
Στοιχεία επεξεργασίας εικόνας
Στοιχεία επεξεργασίας ήχου
Διαδίκτυο και επικοινωνίες. Εκπαιδευτικές Χρήσεις

 

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας λειτουργεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα στις Επιστήμες της Αγωγής με τις εξής κατευθύνσεις:

  1. Ιστορία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
  2. Παιδαγωγική και Ψυχολογία του Σχολείου
  3. Συγκριτική και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
  4. Διοίκηση και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση

Πληροφορίες στα τηλέφωνα 2651097405 και 2651097185

Υποβολή αιτήσεων: 20 Ιουλίου 2004

Διαθέσιμη ιστοσελίδα: http://www.uoi.gr/postgraduate/viewpostgr.php?postgrID=36

Η καταχωρισμένη διεύθυνση οδηγεί στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το ακαδημαϊκό έτος 2004/2005.

Με επιλογή του συνδέσμου που υπάρχει στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας ανοίγει αρχείο pdf  που περιέχει περισσότερες λεπτομέρειες, σχετικά με τις κατηγορίες πτυχιούχων φοιτητών που γίνονται δεκτοί ως υποψήφιοι, τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών ανά κατεύθυνση, τα κριτήρια επιλογής καθώς και τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την αίτηση συμμετοχής.

Εστιασμένες στην ελληνική γλώσσα και την διδασκαλία της ως μητρικής και ως ξένης είναι οι κατευθύνσεις «Παιδαγωγική και Ψυχολογία του Σχολείου» και «Συγκριτική και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» αντίστοιχα.

Αναλυτικότερα, η κατεύθυνση «Συγκριτική και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» εστιάζει σε ζητήματα  διγλωσσίας και δίγλωσσης εκπαίδευσης, διδασκαλίας σε ανομοιογενείς γλωσσικά τάξεις, και διδασκαλίας της νεοελληνικής ως δεύτερης και ξένης γλώσσας στο σχολείο.

Η βιβλιογραφία που προτείνεται για την κατεύθυνση αυτή είναι η ακόλουθη:

Ελληνόγλωσση

  1. Αθανασίου,   Λ.    (2002),   "Η   διδασκαλία   της   ξένης   γλώσσας   στο   σχολείο: ψυχοπαιδαγωγική    προσέγγιση"     στο     περιοδικό    Διαπολιτισμική    Επαίδευση, τ.2/2002:46-53, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.
  2. Αθανασίου,   Λ.   (2003),   Γλώσσα-Γλωσσική   επικοινωνία,   και   διδασκαλία,   στην Πρωτοβάθμια  και  Δευτεροβάθμια  Εκπαίδευση,   εκδ.   Πανεπιστημίου   Ιωαννίνων, Ιωάννινα.
  3. Αθανασίου, Α.- Α. Γκότοβος (2003), "Η διγλωσσία των διαφορετικών: Αντιλήψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών της προσχολικής ηλικίας απέναντι στη διγλωσσία των μεταναστών και παλιννοστούντων μαθητών", στο περ. Επιστήμες της Αγωγής του Π.Τ.Δ.Ε Κρήτης.
  4. Baker, C. (2001), Εισαγωγή στη διγλωσσία και στη δίγλωσση εκπαίδευση, μετ. Α. Αλεξανδροπούλου, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  5. Γκότοβος, Α.Ε-, Εκπαίδευση και Ετερότητα, Εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.
  6. Δαμανάκης, Μ. (1997), Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών στην Ελλάδα, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  7. Jelon, Τ.Β. (1998), Ο ρατσισμός όπως τον εξήγησα στην κόρη μου, "Νέα Σύνορα", Αθήνα.
  8. Κοσσυβάκη,    Φ. (2003), Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε Μετανεωτερικό Σχολείο: προσδοκίες, προοπτικές, όρια, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  9. Κοσσυβάκη, Φ. (2003), Εναλλακτική Διδακτική, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  10. Ματσαγγούρας, Η.  Γ.,  Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας, Θεωρία της
    διδασκαλίας (1998), ΤΒ' Στρατηγικές της Διδασκαλίας (2001),  εκδ.  Gutenberg, Αθήνα.
  11. Ματσαγγούρας, Η. Γ., Η σχολική Τάξη (2001), Αθήνα.
  12. Modgil, S. etal (1997), Πολυπολιτισμική εκπαίδευση: προβληματισμοί- προοπτικές (μετ. Α. Ζώνιου - Σιδέρη - Π. Χαραμής), εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  13. Νημά, Ε.,Α. Καψάλης (2002), Σύγχρονη Διδακτική, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσ/νικη.
  14. Νικολάου, Γ. (2000), Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο, εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
  15. Παπάς, Α., Διαπολιτισμική Παιδαγωγική και Διδακτική, τομ. Α, Αθήνα, χ.χ.
  16. Πυργιωτάκης,   Ι.   (2000),  Εισαγωγή  στην Παιδαγωγική  Επιστήμη,  εκδ.  Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  17. Ρέλλος, Ν. (2000), Για μια επίκαιρη διδασκαλία, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2000.
  18. Ταρατόρη - Τσαλκατίδου, Ε. (2002)7 Η μέθοδος Projectστη Θεωρία και  στην πράξη, εκδ. Κυριακίδης, Θεσ/νικη.
  19. Τριάρχη - Hermann, Β. (2000), Η διγλωσσία στην παιδική ηλικία, εκ). Gutenberg, Αθήνα.
  20. Τριλιανός, Α. (1998), Μεθοδολογία της σύγχρονης διδασκαλίας,, τομ , Α' και Β, Αθήνα.
  21. Φράγκου, Χ. (1993) (επιμ.), Η σύγχρονη διδασκαλία: Μελέτες παιδαγωγών Ανατολής και Δύσης, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  22. Χριστιάς, 1. (2001), Θεωρία και μεθοδολογία της διδασκαλίας, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα.

Ξενόγλωσση

  1. Anderson, L. (ed.) (1995), International Encyclopaedia of Teaching and teacher education, Pergamen, Oxford.
  2. Arenas, R.-I. (1997), Classroom Instruction and Management, Me Gaw Hill, Boston.
  3. Brady, L. (1985), Models and methods of teaching, Prentice-Hall of Australia, Ρ & Υ Ltd. Sydney.
  4. Cohen, L., L. Manion (1992), A guide to teaching Practice, 3rd ed, Routledge, London.
  5. Cooper. J. M. et. al (1999), Classroom Teaching Skills, 6th Ed., Hougton  Mifflin Co, Boston
  6. Davidson, J-B- (1999), Personal communication.
  7. Dillon, J.T. (1994), Discussions in Classrooms, Open University Press, Philadelphia.
  8. Eby, LW. et.al (2002), Relfective Planning. Teaching and Evaluation: 1.12, Merill Prentice-Hall, New Jersey.
  9. Harmer J. (1991), The practice of English language Teaching, Longman, New York.
  10. Kagan, S. (1999), Building character Through Cooperative Learning, Ρort Chester,N.Y.
  11. Lemlech,   JK   (1999),   Classroom  Management:   Methods  and  Techniques for Elementary and Secondary Teachers, Waveland Press Inc, USA.
  12. Orlich, D. C. et.al, (2001), Teaching Strategies, & ed, Hougton Mifflin Co, Boston.
  13. Stoughton, H. (1998), Frameworks for Teaching, London.

Μεταφορά ένα επίπεδο πιο πάνω