ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ: ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

 

ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΑΛΕΙ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

 


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ: ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

 

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

Παιδαγωγικής

ΠΔ 51

Ειδική Διδακτική- Διδακτικές ασκήσεις Β΄

-

Ι.Σ. Μαρκαντώνης

 


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

 

ΔΕ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

 

-

273
 

 

Διδακτική γλώσσας και κειμένων Ι

 

4
 

 

Α. Παπάς, καθηγητής

 

-

Β009
 

 

Διδακτική γλώσσας και κειμένων ΙΙ

 

 

4

Α. Παπάς, καθηγητής

-
 

-

Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως μητρικής σε ξενόγλωσσο περιβάλλον

 

 

-

-

 


Σύντομη περιγραφή:

273 Διδακτική γλώσσας και κειμένων Ι

  1. Τα Αναλυτικά Προγράμματα και η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων.
  2. Το παιδαγωγικό κλίμα στο σύγχρονο Σχολείο και η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων.
  3. Θεωρητικές θέσεις για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία. Η επίδρασή τους στη γλωσσική διδασκαλία
  4. Τα δομικά χαρακτηριστικά του Δημοτικού Σχολείου και οι συντελεστές της γλωσσικής διδασκαλίας.
  5. Σκοποί και στόχοι της διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος.
  6. Πρώτη ανάγνωση και γραφή: α) Ψυχολογικές προϋποθέσεις. β) Ψυχοκοινωνιογλωσσικές προϋποθέσεις.
  7. Έννοια προφορικού λόγου και γραπτού λόγου.
  8. Σύνδεση προφορικού και γραπτού λόγου.
  9. Προγραφικό και προαναγνωστικό στάδιο.
  10. Μέθοδοι Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής: α) Αναλυτικοσυνθετική μέθοδος. β) Ολική (ιδεοπτική) μέθοδος Decroly. γ) Φωνητική μέθοδος Montessori. Μέθοδος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. ε) Συλλαβική μέθοδος. στ) Συνδυαστικές μέθοδοι.
  11. Μέθοδος Ανάγνωσης και Γραφής για ενηλίκους (P. Freire).
  12. Η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων στα παλιννοστούντα ελληνόπουλα.
  13. Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε παιδιά οικονομικών προσφύγων (Ποντίων-Βορειοηπειρωτών).
  14. Η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης σε αλλοδαπούς.
  15. Νέες διδακτικές στρατηγικές για επαναπροσδιορισμό του διδασκαλικού ρόλου στην προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος.
  16. Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η κριτική σκέψη.
  17. Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η δημιουργική σκέψη.
  18. Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η διαλεκτική σκέψη.
  19. Ιεράρχηση των ανθρώπινων αναγκών μέσα από τα αναγνωστικά κείμενα των βιβλίων 'Η Γλώσσα μου'.
  20. Η διδασκαλία της ορθογραφίας, της γραμματικής και της σύνταξης, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα των σύγχρονων γλωσσολογικών αντιλήψεων και των επιστημών της αγωγής.
  21. Η διδασκαλία της γραπτής έκφρασης (καθοδηγημένη-ελεύθερη δημιουργική διάσταση).
  22. Διδακτικά μοντέλα (επικοινωνιακό - διαχρονικό - τεσσάρων αναγκών-μαθητοκεντρικό - δημιουργικό).

Β009 Διδακτική γλώσσας και κειμένων ΙΙ

  1. Επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα και η διδασκαλία της Γλώσσας και των κειμένων σε όλες τις τάξεις του Δ.Σ. (νοηματική - εκφραστική - αξιακή - αισθητική - γλωσσική προσέγγιση) σύμφωνα με τα πορίσματα της γλωσσολογίας, ψυχογλωσσολογίας, ψυχοκοινωνιογλωσσολογίας και του μαθητοκεντρικού προσανατολισμού των παιδαγωγικών και διδακτικών στρατηγικών.
  2. Κατανόηση κειμένων στην ευρύτερή τους διάσταση.
  3. Βασικό Λεξιλόγιο: Διδασκαλία - Αξιοποίηση.
  4. Μορφές γραπτών εργασιών: α) Μετασχηματισμοί προτάσεων. β) Εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης. γ) Μίμηση συντακτικών μοντέλων. δ) Ομαδοποίηση γλωσσικών ομοιομορφιών κλπ.
  5. Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια του προφορικού λόγου των μαθητών σε όλες τις μορφές του.
  6. Ανάλυση περιεχομένου των βιβλίων της Γλώσσας στο δημοτικό Σχολείο: α) Γλωσσική ανάλυση του περιεχομένου. β) Ιδεολογική ανάλυση του περιεχομένου με επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια. γ) Ερευνητικές εργασίες-Κριτική θεώρηση.
  7. Ανοικτά και κλειστά δομημένα κείμενα.
  8. Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.