ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ: ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΣΤΑΛΕΙ ΑΚΟΜΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ: ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Τομέας
Κωδικός Μαθήματος
Τίτλος ΜαΘήματος
Διδακτικές Μονάδες
Διδάσκων/ουσα
Παιδαγωγικής
ΠΔ 51
Ειδική Διδακτική- Διδακτικές ασκήσεις Β΄
-
Ι.Σ. Μαρκαντώνης
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΔΕ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Τομέας
Κωδικός Μαθήματος
Τίτλος ΜαΘήματος
Διδακτικές Μονάδες
Διδάσκων/ουσα
-
273
Διδακτική γλώσσας και κειμένων Ι
4
Α. Παπάς, καθηγητής
-
Β009
Διδακτική γλώσσας και κειμένων ΙΙ
4
Α. Παπάς, καθηγητής
--
Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως μητρικής σε ξενόγλωσσο περιβάλλον
-
-
Σύντομη περιγραφή:
273 Διδακτική γλώσσας και κειμένων Ι
- Τα Αναλυτικά Προγράμματα και η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων.
- Το παιδαγωγικό κλίμα στο σύγχρονο Σχολείο και η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων.
- Θεωρητικές θέσεις για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία. Η επίδρασή τους στη γλωσσική διδασκαλία
- Τα δομικά χαρακτηριστικά του Δημοτικού Σχολείου και οι συντελεστές της γλωσσικής διδασκαλίας.
- Σκοποί και στόχοι της διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος.
- Πρώτη ανάγνωση και γραφή: α) Ψυχολογικές προϋποθέσεις. β) Ψυχοκοινωνιογλωσσικές προϋποθέσεις.
- Έννοια προφορικού λόγου και γραπτού λόγου.
- Σύνδεση προφορικού και γραπτού λόγου.
- Προγραφικό και προαναγνωστικό στάδιο.
- Μέθοδοι Πρώτης Ανάγνωσης και Γραφής: α) Αναλυτικοσυνθετική μέθοδος. β) Ολική (ιδεοπτική) μέθοδος Decroly. γ) Φωνητική μέθοδος Montessori. Μέθοδος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. ε) Συλλαβική μέθοδος. στ) Συνδυαστικές μέθοδοι.
- Μέθοδος Ανάγνωσης και Γραφής για ενηλίκους (P. Freire).
- Η διδασκαλία της γλώσσας και των κειμένων στα παλιννοστούντα ελληνόπουλα.
- Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε παιδιά οικονομικών προσφύγων (Ποντίων-Βορειοηπειρωτών).
- Η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης σε αλλοδαπούς.
- Νέες διδακτικές στρατηγικές για επαναπροσδιορισμό του διδασκαλικού ρόλου στην προσέγγιση του γλωσσικού μαθήματος.
- Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η κριτική σκέψη.
- Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η δημιουργική σκέψη.
- Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και η διαλεκτική σκέψη.
- Ιεράρχηση των ανθρώπινων αναγκών μέσα από τα αναγνωστικά κείμενα των βιβλίων 'Η Γλώσσα μου'.
- Η διδασκαλία της ορθογραφίας, της γραμματικής και της σύνταξης, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα των σύγχρονων γλωσσολογικών αντιλήψεων και των επιστημών της αγωγής.
- Η διδασκαλία της γραπτής έκφρασης (καθοδηγημένη-ελεύθερη δημιουργική διάσταση).
- Διδακτικά μοντέλα (επικοινωνιακό - διαχρονικό - τεσσάρων αναγκών-μαθητοκεντρικό - δημιουργικό).
Β009 Διδακτική γλώσσας και κειμένων ΙΙ
- Επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα και η διδασκαλία της Γλώσσας και των κειμένων σε όλες τις τάξεις του Δ.Σ. (νοηματική - εκφραστική - αξιακή - αισθητική - γλωσσική προσέγγιση) σύμφωνα με τα πορίσματα της γλωσσολογίας, ψυχογλωσσολογίας, ψυχοκοινωνιογλωσσολογίας και του μαθητοκεντρικού προσανατολισμού των παιδαγωγικών και διδακτικών στρατηγικών.
- Κατανόηση κειμένων στην ευρύτερή τους διάσταση.
- Βασικό Λεξιλόγιο: Διδασκαλία - Αξιοποίηση.
- Μορφές γραπτών εργασιών: α) Μετασχηματισμοί προτάσεων. β) Εναλλακτικοί τρόποι έκφρασης. γ) Μίμηση συντακτικών μοντέλων. δ) Ομαδοποίηση γλωσσικών ομοιομορφιών κλπ.
- Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια του προφορικού λόγου των μαθητών σε όλες τις μορφές του.
- Ανάλυση περιεχομένου των βιβλίων της Γλώσσας στο δημοτικό Σχολείο: α) Γλωσσική ανάλυση του περιεχομένου. β) Ιδεολογική ανάλυση του περιεχομένου με επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια. γ) Ερευνητικές εργασίες-Κριτική θεώρηση.
- Ανοικτά και κλειστά δομημένα κείμενα.
- Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.