ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ


ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

 

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

Γλωσσολογίας

-

Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στη Διδακτική της Ελληνικής

-

-

 

Σύντομη περιγραφή:

Σύγχρονες Μέθοδοι της επικοινωνιακής προσέγγισης στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής.


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

-

-

Διδακτική της Γλώσσας

-

Μ. Κονδύλη, Επ. καθηγήτρια

 

Σύντομη περιγραφή:

Παρουσιάζονται οι θεματικές ενότητες που εμφανίζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων στην πρώτη σχολική ηλικία.

Περιεχόμενο

Α. Οι διαφορετικοί ορισμοί της γλώσσας ως συστήματος, συμπεριφοράς, κώδικα επικοινωνίας κτλ. και οι συνέπειές τους στη διδακτική πρακτική. Γλωσσικές επικοινωνιακές και πραγματολογικές ικανότητες των παιδιών στην πρώτη σχολική ηλικία. Γραφή/ανάγνωση.

Β. Επισκόπηση των σχετικών θεματικών στο ισχύον Α.Π. του Νηπιαγωγείου. Η λογική των γλωσσικών δραστηριοτήτων (προαναγνωστικές, προγραφικές). Διεύρυνση των επιμέρους περιοχών.

Διδακτικές στρατηγικές για τη γλώσσα: θεωρητικά αξιώματα και πρακτικές συνέπειες. Λειτουργικές, σημασιολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της γλώσσας.


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος ΜαΘήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

 

Παιδαγωγικής

 

ΠΔ 593

Διδακτική των Γλωσσικών Μαθημάτων Ι

 

-

Π. Παπούλια, Αν. καθηγήτρια

 

Παιδαγωγικής

 

ΠΔ 804

Διδακτική των Γλωσσικών Μαθημάτων Ι

 

-

Π. Παπούλια, Αν. καθηγήτρια

 

Γενικών Επιστημών

 

ΓΕ 191

Νεοελληνική Γλώσσα Ι

 

-

Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια

 

Γενικών Επιστημών

 

ΓΕ 404

Νεοελληνική Γλώσσα ΙΙ

 

-

Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια

 

Γενικών Επιστημών

 

ΓΕ 602

Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας

 

-

Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια

 

Σύντομη περιγραφή:

 

Διδακτική των Γλωσσικών Μαθημάτων Ι

Προσεγγίζεται η γλωσσική διδασκαλία ως ολότητα με τις επιμέρους απόψεις της στον προφορικό και γραπτό λόγο: Σημασιολογία, μορφολογία, συντακτικές σχέσεις, ανάγνωση (με έμφαση στην πρώτη ανάγνωση και τις κυριότερες μεθόδους της, την ανάγνωση ως εργαλείο μάθησης σε όλο το curriculum), δημιουργική προφορική και γραπτή έκφραση, αναλυτικά προγράμματα, εγχειρίδια, αναγνωστικά κριτήρια (tests) και σχετικές μετρήσεις κτλ. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη ανάδυση του γραμματισμού (emergent reading) και στην επεξεργασία του υπάρχοντος συστήματος γλωσσικής διδασκαλίας (βιβλία μαθητή, βιβλία δασκάλου, επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα) ώστε να καταστεί ο υποψήφιος δάσκαλος ικανός να χρησιμοποιήσει κριτικά και με ωφέλεια το υπάρχον σχήμα αλλά και όποιο άλλο θα αντιμετωπίσει ή θα κατασκευάσει ο ίδιος στο μέλλον. Έμφαση δίνεται και στη διεθνή πρακτική, ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή διάσταση στη διδασκαλία της γλώσσας.

 

Νεοελληνική Γλώσσα Ι

Περιγράφονται και αναλύονται τα βασικά γραμματικά φαινόμενα της νεοελληνικής γλώσσας, κυρίως όσον αφορά τη φωνολογία και τη μορφολογία (φθόγγοι-φωνήματα, ονοματικό και ρηματικό σύστημα, ιδιομορφίες στον τρόπο κλίσης, λόγιοι σχηματισμοί, διπλοτυπίες, φωνές-διαθέσεις, εγκλίσεις, χρόνοι, τρόπος ενέργειας). Επιχειρείται σύγχρονη γλωσσολογική θεώρηση της σχολικής Γραμματικής, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της διδασκαλίας της γλώσσας.

 

Νεοελληνική Γλώσσα ΙΙ

Εξετάζονται τα βασικότερα θέματα σύνταξης και σημασιολογίας που ενδιαφέρουν άμεσα το χρήστη και το μελλοντικό δάσκαλο της νεοελληνικής γλώσσας (διάκριση Ονοματικού-Ρηματικού Συνόλου, χωρισμός και χαρακτηρισμός προτάσεων, συντακτικοί μετασχηματισμοί, λειτουργίες των προθέσεων και των συνδέσμων, λόγια στοιχεία στο νεοελληνικό λεξιλόγιο, ξένες λέξεις, φαινόμενα συνωνυμίας, αντωνυμίας, πολυσημίας κ.ά.).

 

Γλωσσολογία και διδασκαλία της Γλώσσας

Ιστορική επισκόπηση των μεθόδων διδασκαλίας της γλώσσας. Ανάπτυξη των θέσεων των κυριότερων γλωσσολογικών σχολών, όπως εφαρμόζονται στον τομέα διδασκαλίας της γλώσσας. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στις θεωρίες της Κοινωνιογλωσσολογίας και της Επικοινωνιακής προσέγγισης. Συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής στη διδασκαλία της γλώσσας στο δημοτικό σχολείο.