ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ


ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Τομέας

Κωδικός Μαθήματος

Τίτλος Μαθήματος

Διδακτικές Μονάδες

Διδάσκων/ουσα

 

Παιδαγωγικής

 

-

Διδακτική των Γλωσσικών Μαθημάτων

 

-

Π. Παπούλια, Αν. καθηγήτρια

 

Παιδαγωγικής

 

-

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα

 

-

Π. Γεωργογιάννης

 

Παιδαγωγικής

 

-

Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση

 

-

Π. Γεωργογιάννης

 

Ψυχολογίας

 

-

Πειραματική Ανάλυση της Ανάγνωσης και Γραφής της Ελληνικής Γλώσσας

 

-

Κ. Πόρποδας

Γενικών Επιλογών
-
Νεοελληνική Γλώσσα ΙΙ
-
Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια
Γενικών Επιλογών
-
Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας
-
Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια
-
-
Διδακτική Γλωσσικών Μαθημάτων: Πρακτικές Ασκήσεις
-
-
 

Γενικών Επιλογών

 

-

Νεοελληνική Γλώσσα Ι

 

-

Α. Ιορδανίδου, Επ. καθηγήτρια

 

Σύντομη περιγραφή:

 - Διδακτική των Γλωσσικών Μαθημάτων

 

Προσεγγίζεται η γλωσσική διδασκαλία ως ολότητα με τις επιμέρους απόψεις της στον προφορικό και τον γραπτό λόγο: σημασιολογία, μορφολογία, συντακτικές σχέσεις, ανάγνωση (με έμφαση στην πρώτη ανάγνωση και τις κυριότερες μεθόδους της, την ανάγνωση ως εργαλείο μάθησης σε όλο το Curriculum), δημιουργική γραπτή και προφορική έκφραση, αναλυτικά προγράμματα, εγχειρίδια, αναγνωστικά κριτήρια και σχετικές μετρήσεις, κτλ. Ιδιαίτερα έμφαση δίνεται στην ανάδυση του γραμματισμού (emergent reading) και στην επεξεργασία του υπάρχοντος συστήματος γλωσσικής διδασκαλίας (βιβλία μαθητή και δασκάλου, επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα) ώστε να καταστεί ο υποψήφιος δάσκαλος ικανός να χρησιμοποιήσει κριτικά και με ωφέλεια το υπάρχον σχήμα αλλά και όποιο άλλο θα αντιμετωπίσει ή θα κατασκευάσει ο ίδιος στο μέλλον. Έμφαση δίνεται και στην διεθνή πρακτική, ιδιαίτερα στην Ευρωπαϊκή διάσταση στη διδασκαλία της γλώσσας.



- Διαπολιτισμική εκπαίδευση και ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα

  1. Διεθνή Μεταναστευτικά ρεύματα
  2. Μεταναστευτικά ρεύματα ελληνικού πληθυσμού / από την Ελλάδα στο εξωτερικό
  3. Παλιννόστηση Ελλήνων
  4. Αλλοδαποί στην Ελλάδα
  5. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση:Οι έννοιες πολιτισμός, διαπολιτισμικός, διαπολιτισμικότητα, ισοτιμία πολιτισμών κτλ
  6. Στόχοι της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
  7. Επιμέρους αντικείμενα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης (μειονοτικοί μαθητές – προβλήματα ταυτότητας)
  8. Μοντέλα Εκπαίδευσης μαθητών μειονοτικών πληθυσμών: αφομοιωτικό μοντέλο, μοντέλο ενσωμάτωσης, πολυπολιτισμικό μοντέλο, αντιρατσιστικό μοντέλο, διαπολιτισμικό μοντέλο, κριτική των μοντέλων.
  9. Θεσμικό πλαίσιο και λειτουργία της Διαπολιτισμικής στην Ελλάδα : ο νόμος για την διαπολιτισμική εκπαίδευση – οι τάξεις υποδοχής –τα φροντιστηριακά τμήματα – τα διαπολιτισμικά Σχολεία – τα ξένα «ξενόγλωσσα» σχολεία
  10. Προγράμματα και μοντέλα διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό
  11. Παράμετροι για την συγγραφή διδακτικού υλικού για τα ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα
  12. Κριτική παρουσίαση διδακτικού υλικού για την διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης – κριτική
  13. Το διδακτικό υλικό, του Πανεπιστημίου Πατρών: οι διδακτικές σειρές «ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα» και «πες το ελληνικά» -
  14. Πολυμέσα
  15. Η εκπαίδευση και Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: παιδαγωγικά τμήματα- αρχική και συνεχιζόμενη επιμόρφωση- εξομοίωση-διδασκαλείο)-μεταπτυχιακές σπουδές

- Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση

  1. ανάλυση του φαινομένου
  2. είδη διγλωσσίας
  3. δίγλωσση εκπαίδευση
  4. μοντέλα δίγλωσσης εκπαίδευσης
  5. διερεύνηση του ζητήματος της παρέμβασης ενός γλωσσικού ιδιώματος στην εκμάθηση μιας νέας γλώσσας
  6. η διδασκαλία της ελληνικής στο εξωτερικό
  7. διατύπωση προτάσεων σχετικά με τη διδασκαλία των ελληνικών ως πρώτης, δεύτερης , ξένης γλώσσας

 

- Πειραματική Ανάλυση της Ανάγνωσης και Γραφής της Ελληνικής Γλώσσας

 

Στα πλαίσια αυτού του μαθήματος θα γίνει εμβάθυνση σε βασικά θέματα γνωστικών λειτουργιών της διεκπεραίωσης και μάθησης της ανάγνωσης και ορθογραφημένης γραφής της Ελληνικής Γλώσσας με τη διενέργεια εκ μέρους των φοιτητών ερευνητικών εργασιών

- Νεοελληνική Γλώσσα Ι

 

Περιγράφοντας και αναλύοντας τα βασικά γραμματικά φαινόμενα της νεοελληνικής γλώσσας, κυρίως όσον αφορά τη φωνολογία και τη μορφολογία (φθόγγοι – φωνήματα – ονοματικό και ρηματικό σύστημα – ιδιομορφίες του τρόπου κλίσης, λόγιοι σχηματισμοί, διπλοτυπίες, φωνές και διαθέσεις, εγκλίσεις, χρόνοι, τρόποι ενέργειας). Επιχειρείται σύγχρονη γλωσσολογική θεώρηση της σχολικής Γραμματικής, προσαρμοσμένη στις ανάγκες διδασκαλίας της γλώσσας.



- Νεοελληνική Γλώσσα ΙΙ

 

Εξετάζονται τα βασικότερα θέματα σύνταξης και σημασιολογίας που ενδιαφέρουν άμεσα το χρήστη και τον μελλοντικό δάσκαλο της νέας ελληνικής (διάκριση Ονοματικού – Ρηματικού Συνόλου, χωρισμός και χαρακτηρισμός προτάσεων, συντακτικοί μετασχηματισμοί, λειτουργίες των προθέσεων και των συνδέσμων. Λόγια στοιχεία στο νεοελληνικό λεξιλόγιο, ξένες λέξεις, φαινόμενα συνωνυμίας, αντωνυμίας, πολυσημίας, κ. α )



- Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας

 

Ιστορική επισκόπηση των μεθόδων διδασκαλίας της γλώσσας. Ανάπτυξη των θέσεων και κυριότερων γλωσσολογικών σχολών, όπως εφαρμόζονται στον τομέα διδασκαλίας της γλώσσας. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στις θεωρίες της Κοινωνιογλωσσολογίας και της Επικοινωνιακής Προσέγγισης. Συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής στη διδασκαλία της γλώσσας στο δημοτικό σχολείο.

 

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών λειτουργεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τις εξής ειδικεύσεις:

  1. Εκπαιδευτική Πολιτική και Κοινωνικός Αποκλεισμός
  2. Οργάνωση και διοίκηση Εκπαίδευσης και Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων
  3. Συμβουλευτική στο χώρο της εκπαίδευσης και στα επαγγέλματα στήριξης του ανθρώπου: Σχεσιοδυναμική - Προσωποκεντρική και οικοσυστημική προσέγγιση
  4. Μαθησιακές Δυσκολίες, Δυσλεξία - Αγωγή Κωφών
  5. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και η Ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα
  6. Αναλυτικά Προγράμματα και Διδακτική

Το πρόγραμμα λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 2001/2002 και θα ισχύσει μέχρι το 2008/2009

Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2610997628 και στο Fax 2610997736

Διαθέσιμη ιστοσελίδα: http://www.elemedu.upatras.gr

Γίνονται εξετάσεις ανά δύο έτη. Έτσι, η επόμενη υποβολή αιτήσεων ορίζεται για τις αρχές του 2005

Από την διαθέσιμη ιστοσελίδα, επιλέγοντας «μεταπτυχιακά», βλέπετε τις κατευθύνσεις σπουδών, τα επιμέρους διδασκόμενα  μαθήματα  κατά τη διάρκεια της φοίτησης, τον αριθμό εισακτέων ανά κατεύθυνση και τις προϋποθέσεις αίτησης συμμετοχής

Την νέα ελληνική γλώσσα και την διδασκαλία της αφορούν οι δύο τελευταίες ειδικεύσεις. Συγκεκριμένα η ειδίκευση «Αναλυτικά Προγράμματα και Διδακτική» έχει υποειδίκευση με τίτλο «Διδασκαλία γλώσσας και γραμματισμού» 


Μεταφορά ένα επίπεδο πιο πάνω