ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ


ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Προπτυχιακές Σπουδές

Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει μια σειρά από μαθήματα που αφορούν στη νέα ελληνική και την διδασκαλία της ως μητρικής ή ως ξένης:

- Εισαγωγή στην Γλωσσολογία (Δ. Καραδήμος):

- Ελληνική Γλώσσα (Δ. Σταβέλος):

- Κοινωνιογλωσσολογία (Α. Στάμου):

- Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας (Δ. Καραδήμος)

- Διγλωσσία και Εκπαίδευση (Π. Τσοκαλίδου)

- Ψυχογλωσσολογία (Π. Τσοκαλίδου)

- Θέματα εφαρμοσμένης κοινωνιογλωσσολογίας (Π. Τσοκαλίδου)

- Διδακτική Νεοελληνικής ως Ξένης (Δ. Καραδήμος)

- Ψυχολογία Ανάγνωσης και Γραφής (Δ. Φιλιππάτου)

 

Αναλυτικές πληροφορίες για το περιεχόμενο των μαθημάτων μπορείτε να δείτε στον Οδηγό Σπουδών του ΠΤΔΕ στην ιστοσελίδα http://www.pre.uth.gr/

Μεταπτυχιακές Σπουδές

Μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο «Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης και Παραγωγή Διδακτικού Υλικού» που διακρίνεται στις εξής κατευθύνσεις:

1. Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και ανάπτυξη διδακτικού υλικού στις θετικές επιστήμες

2. Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και ανάπτυξη διδακτικού υλικού στις επιστήμες του ανθρώπου

Η δεύτερη κατεύθυνση εστιάζει στην διδασκαλία γλώσσας, ιστορίας και λογοτεχνίας. Τα προγράμματα σπουδών στις ανθρωπιστικές επιστήμες, η διδασκαλία και η μάθηση της γλώσσας, η ανάπτυξη διδακτικού υλικού και οι  διαθεματικές προσεγγίσεις στις ανθρωπιστικές επιστήμες είναι μερικά από τα διδασκόμενα αντικείμενα. Αναλυτικότερα:

Προγράμματα σπουδών στις ανθρωπιστικές επιστήμες

- Διεθνείς τάσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση της γλώσσας, της λογοτεχνίας και της ιστορίας.

- Αρχές σχεδίασης και τύποι προγραμμάτων σπουδών στη γλώσσα, τη λογοτεχνία και την ιστορία

- Διδακτικά μοντέλα και προγράμματα σπουδών

- Διαπολιτισμική διάσταση στα προγράμματα σπουδών στη γλώσσα, τη λογοτεχνία και την ιστορία

- Προγράμματα σπουδών και διδακτικό υλικό στη γλώσσα, τη λογοτεχνία και την ιστορία

- Συγκριτική μελέτη και αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών στη γλώσσα, τη λογοτεχνία και την ιστορία. Κατά τις μελέτες αυτές αναλύονται και συγκρίνονται οι έννοιες που διδάσκονται, η οργάνωση του γνωστικού περιεχομένου, η διατύπωση των στόχων, οι προτεινόμενες δραστηριότητες, οι oδηγίες για τους/τις εκπαιδευτικούς, οι τρόποι αξιολόγησης των μαθησιακών και άλλων αποτελεσμάτων.

 

Διδασκαλία και μάθηση της γλώσσας –Ανάπτυξη διδακτικού υλικού

 

- Η επικοινωνιακή προσέγγιση.  Η δημιουργία και οι βασικές αρχές του επικοινωνιακού μοντέλου

- Η διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας υπό το πρίσμα της επικοινωνιακής προσέγγισης. Το θεωρητικό υπόβαθρο της γλωσσικής διδασκαλίας. Η φύση της ανθρώπινης γλώσσας. Η γλωσσική επιστήμη. Θεωρητική και εφαρμοσμένη γλωσσολογία

- Η διδακτική της γλώσσας ως ανεξάρτητος επιστημονικός κλάδος. Οι βασικές αρχές

- Η προσφορά άλλων τομέων.  Η κοινωνιογλωσσολογική προσέγγιση

- Μεθοδολογικές προσεγγίσεις.  Ιστορική αναφορά στις προταθείσες κατά το παρελθόν μεθόδους διδασκαλίας.

- Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. για τη διδασκαλία και μάθηση της γλώσσας. Χρήση κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού και του διαδικτύου για τη διδασκαλία και μάθηση της γλώσσας: το παράδειγμα του Ηλεκτρονικού Κόμβου για την Υποστήριξη των Διδασκόντων την Ελληνική Γλώσσα (www.komvos.edu.gr).

- Έντυπο υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για τη γλώσσα. Δημιουργίαδιδακτικών φακέλων και ευέλικτου και ποικίλου υλικού.

 

Διαθεματικές προσεγγίσεις στις ανθρωπιστικές επιστήμες

- Διεπιστημονικότητα και διαθεματικότητα στο χώρο των  ανθρωπιστικών σπουδών

- Η σημασία της διαθεματικής προσέγγισης στο πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κριτική μελέτη παραδειγμάτων από το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών.

- Παραδείγματα διδακτικών προσεγγίσεων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θα   μελετηθούν, μεταξύ άλλων, οι παρακάτω θεματικές

1.      Γλώσσα και ιδεολογία.

2.      Κοινωνιοσημειωτική ανάλυση της λογοτεχνίας.

3.      Ο λογοτεχνικός μύθος στη λογοτεχνία και την ιστορία.

4.      Διακειμενικότητα και πρόσληψη του λογοτεχνικού μύθου.

5.      Γυναικεία λογοτεχνική παραγωγή και ζητήματα κοινωνικού φύλου.

6.      Τα λογοτεχνικά κείμενα ως πηγή εκπαιδευτικής ιστορίας.

7.      Τοπική πνευματική δημιουργία στο έργο τοπικών λογίων και εκπαιδευτικών. Λογοτεχνία και περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Παραδείγματα σχεδιασμού διαθεματικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων

Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2421074881 από Τετάρτη ως Παρασκευή από 11:00πμ - 13:00μμ

Υποβολή αιτήσεων: 21 Φεβρουαρίου - 11 Μαρτίου 2005

Διαθέσιμη ιστοσελίδα: http://www.pms.pre.uth.gr/

Στην ιστοσελίδα μπορεί να δει κανείς τον κανονισμό λειτουργίας του μεταπτυχιακού προγράμματος και την προκήρυξη για το ακαδημαϊκό έτος 2005-2006 που περιέχει πληροφορίες για τον αριθμό των εισακτέων φοιτητών, τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τις γραπτές εξετάσεις, και την προτεινόμενη βιβλιογραφία

Ακόμη, υπάρχει η δυνατότητα ανάκτησης του εντύπου της αίτησης ηλεκτρονικά

 

 


Μεταφορά ένα επίπεδο πιο πάνω