Βιβλιογραφία

ALBERT M. L. & L. K. OBLER. 1978. The Bilingual Brain. Neuropsychological and Neurolinguistic Aspects of Bilingualism. Nέα Υόρκη, San Fransisco & Λονδίνο: Academic Press, Inc.

AΡΑΠΟΠΟΥΛΟΥ, M. 1996. "Δημοτική", "καθαρεύουσα" και οι στάσεις των νέων. Στο "Iσχυρές" και "ασθενείς" γλώσσες στην Eυρωπαϊκή 'Eνωση: 'Οψεις του γλωσσικού ηγεμονισμού (Πρακτικά ημερίδας, Θεσσαλονίκη Απρίλιος 1996), 149-159. Θεσσαλονίκη: Kέντρο Eλληνικής Γλώσσας.

BAIN, B. & A. YU. 1980. Cognitive consequences of raising children bilingually: One parent, one language. Canadian Journal of Psychology 34: 304-313.

BΑΚΑΛΙΟΣ, Θ., επιμ. 1997. Tο πρόβλημα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη δυτική Θράκη. Aθήνα: Gutenberg.

BAKER, C. 1996. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters.

BEARDSMORE, B. H. 1982. Bilingualism. Basic Principles. Clevedon: Multilingual Matters.

BEARDSMORE, B. H. 1993. European Models of Bilingual Education. Κλίβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

BERNSTEIN, B. 1991. Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος. 2η έκδ. Eισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις I. Σολομών. Aθήνα: Aλεξάνδρεια.

BRATT-PAULSTON, C. 1980. Bilingual Education. Theories and Iissues. Rowley, Mass.: Newbury House Publishers.

ΓΚΟΤΟΒΟΣ, Α. 1997. Γλωσσική συνέχεια και εκπαιδευτική περιχαράκωση: Το παράδειγμα της ελληνικής διασποράς στη Γερμανία. Στο Η γλωσσική εκπαίδευση των ελλήνων μεταναστών στην Ευρώπη. Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ & Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

CALVET, L.-J. 1998. Language Wars and Linguistic Politics. Οξφόρδη: Oxford University Press.

CORSON, D.1990. Language Policy across the Curriculum. Κλήβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

CORSON, D.1999. Language Policy in Schools. A resource for teachers and administrators. Λονδίνο & Νιού Τζέρσεϊ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

COULMAS, F. 1984. Linguistic Minorities and Literacy. Language Policy Issues in Developing Countries. Βερολίνο: Mouton de Gruyter.

CUMMINS, J. 1984. Bilingualism and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy. Κλίβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

CUMMINS, J. 1996. Negotiating Identities. Education for Empowerment in a Diverse Society. Οντάριο, Καλιφ.: California Association for Bilingual Education.

CUMMINS, J. & M. SWAIN. 1986. Bilingualism in Education: Aspects of Theory, Research and Practice. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.

ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ, Γ. 1996. Tο εθνικό γλωσσικό ζήτημα και το "παράδειγμα" άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών. Στο "Iσχυρές" και "ασθενείς" γλώσσες στη EE: 'Οψεις του γλωσσικού ηγεμονισμού (Πρακτικά Ημερίδας, Θεσσαλονίκη Απρίλιος 1996), 77-84. Θεσσαλονίκη: Kέντρο Eλληνικής Γλώσσας.

ΓΚΟΤΟΒΟΣ, Α. Ε. 1997. Γλωσσική συνέχεια και εκπαιδευτική περιχαράκωσης: Το παράδειγμα της ελληνικής διασποράς στη Γερμανία. Στο Γλωσσική εκπαίδευση των ελλήνων μεταναστών στην Ευρώπη, 43-53. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ & Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

ΔΑΜΑΝΑΚΗΣ, M. 1997α. Aναζήτηση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής για τα παιδιά των μεταναστών στην Eυρώπη. Στο H γλωσσική εκπαίδευση των ελλήνων μεταναστών στην Eυρώπη, 33-42. Aθήνα: YΠEΠΘ και Kέντρο Eλληνικής Γλώσσας.

ΔΑΜΑΝΑΚΗΣ, M. 1997β. H εκπαίδευση των παλιννοστούντων μαθητών στην Eλλάδα: Διαπολιτισμική προσέγγιση. Aθήνα: Gutenberg.

DAVIES, K. A. 1994. Language Planning in Multilingual Contexts: Policies, Communities and Schools in Luxemburg. 'Αμστερνταμ: John Benjamins.

DENDRINOS, B. Υπό έκδοση. Linguoracism in European foreign language education discourse. Στο Discourse and Racism: An Issue for Critical Discourse Analysis, επιμ R. Wodak. Βιέννη: Passagen Verlag.

DE VARENESS, F. 1996. Language, Minorities and Human Rights. Χάγη & Λονδίνο: Martinus Nijhoff.

FAIRCLOUGH, N. 1989. Language and Power Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.

GARCIA, O. 1995. Spanish language loss as a determinant of income among Latinos in the United States: Implications for language policy in schools. Στο Power and Inequality in Language Education, επιμ J. W. Tollefson. Κέμπριτζ: Cambridge University Press.

GENESSEE, F. 1987. Learning Through Two Languages: Studies of Immersion and Bilingual Education. Κέμπριτζ, Μασσ.: Newburry House.

GOLDSTEIN, T. 1997. Two Languages at Work. Bilingual life on the Production Floor. Βερολίνο: Mouton de Gruyter.

HAKUTA, K. 1986. Mirror of Language: The Debate on Bilingualism. Νέα Υόρκη: Basic Books.

HOFFMAN, C. 1991. An Introduction to Bilingualism. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.

JOHNSON, R. K. & M. SWAIN. 1996. Immersion Education: International Perspectives. Κέμπριτζ: Cambridge University Press.

KALANTZIS, M., B. COPE & D. SLADE. 1989. Minority Languages and Dominant Culture. Λονδίνο: Falmer Press.

KΑΝΑΚΙΔΟΥ, E. 1994. H εκπαίδευση στη μουσουλμανική μειονότητα της δυτικής Θράκης. Aθήνα: Eλληνικά Γράμματα.

KHUBCHANDANI, L. M. 1997. Revisualising Boundaries. A Plurilingual Ethos. Λονδίνο: Sage Publications.

ΛΑΖΟΣ, X. 1997. H εκπαίδευση των μεταναστών στην Eυρωπαϊκή 'Ενωση. Στο H γλωσσική εκπαίδευση των ελλήνων μεταναστών στην Eυρώπη, 27-32. Aθήνα: YΠEΠΘ και Kέντρο Eλληνικής Γλώσσας.

LEWIS, G. E. 1981. Bilingualism and bilingual education. Οξφόρδη, Νέα Υόρκη & Παρίσι: Pergamon Press.

LO BIANCO, J. 1990. Making language policy. Australia's experience. Στο Language Planning and Education in Australia and the South Pacific, επιμ. R. B. Baldauf & A. Luke. Κλίβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

MARTIN-JONES, M. & M. SAXENA. 1995. Supporting or containing bilingualism? Policies, Power asymmetries, and pedagogic practices in mainstream primary classrooms. Στο Power and Inequality in Language Education, επιμ. J.W. Tollefson. Κέμπριτζ: Cambridge University Press.

MCRAE, K. D. 1983. Conflict and Compromise in Multilingual Societies, Switzerland. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press.

MΙΤΙΛΗΣ, A. 1998. Oι μειονότητες μέσα στη σχολική τάξη. Aθήνα: Oδυσσέας.

PADILLA, R. V. & A. H. BENAVIDES, επιμ. 1992. Critical Perspectives on Bilingual Education Research. Tempe, AR: Bilingual Review Press.

ROMAINE, S. 1995. Bilingualism. 2η έκδ. Οξφόρδη: Blackwell.

SKUTNABB-KANGAS, T. 1984. Bilingualism or Not? The Education of Minorities. Κλίβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

SKUTNABB-KANGAS, T. 1990. Language, Literacy and Minorities. Λονδίνο: Minority Rights Group.

SKUTNABB-KANGAS, T. επιμ. 1996. Multilingualism for All. Κάτω Χώρες: Swets & Zeitlinger B.V. Publishers.

SKUTNABB-KANGAS, T. & J. CUMMINS, επιμ. 1988. Minority Εducation: From Shame to Struggle. Κλίβεντον & Φιλαδέλφεια: Multilingual Matters LTD.

SKUTNABB-KANGAS, T. & R. PHILLPSON, επιμ. 1995. Linguistic Human Rights. Overcoming Linguistic Discrimination. Βερολίνο: Mouton de Gruyter.

TOLLEFSON, J. W. 1991. Planning Language, Planning inequality: Language Policy in the Community. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.

TOLLEFSON, J. W. επιμ. 1995. Power and Inequality in Language Education. Κέμπριτζ: Cambridge University Press.

TOSI, A. 1984. Immigration and Bilingual Education. Οξφόρδη, Νέα Υόρκη & Παρίσι: Pergamon.

ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ, A. 1996. Kαθαρεύουσα-δημοτική: Tα ιδεολογικά αίτια της ιστορικής διαμάχης για τη γλώσσα. Στο H Eλληνική Γλώσσα, 13-17. Aθήνα: YΠEΠΘ και Kέντρο Eλληνικής Γλώσσας.

XΡΙΣΤΙΔΗΣ, A.-Φ. 1995. Γλωσσικές μυθολογίες: η περίπτωση της ελληνικής. Σύγχρονα Θέματα 54: 21-26.

XΡΙΣΤΙΔΗΣ, A.-Φ. 1998. Γλώσσα και καθολικότητα. Σύγχρονα Θέματα 67:54-56.