Κείμενο 11: Γ. Ανδρουτσόπουλος. Γλώσσα των νέων και διδακτικοί στόχοι.
Σύμφωνα με άρθρα της γερμανικής βιβλιογραφίας γραμμένα από δασκάλους, η ενασχόληση με τη ΓτΝ στα πλαίσια του μαθήματος της γλώσσας εξυπηρετεί τους παρακάτω διδακτικούς στόχους:
-- Οι μαθητές συνειδητοποιούν την ύπαρξη διαφόρων γλωσσικών ποικιλιών. Μαθαίνουν να βλέπουν τη γλώσσα όχι ως αυτόνομο οργανισμό, αλλά ως μέρος της κοινωνικο-πολιτισμικής δομής, το οποίο επιτρέπει τον συνεχή εμπλουτισμό των εκφραστικών δυνατοτήτων.
-- Οι μαθητές κατανοούν ότι η χρήση της γλώσσας εξαρτάται από το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της επικοινωνίας καθώς και από τον στόχο της κάθε γλωσσικής ενέργειας.
-- Κατανοούν τη δημιουργία επικοινωνιακών παρεξηγήσεων λόγω της χρήσης διαφορετικών γλωσσικών ποικιλιών.
-- Κατανοούν την σύσταση μιας ειδικής γλώσσας.
-- Κατανοούν τοπικές διαφορές στη γλωσσική χρήση των νέων.
-- Αντιλαμβάνονται τις κοινωνικές λειτουργίες του ιδιαίτερου νεανικού λεξιλογίου, π.χ. εκδήλώση αλληλεγγύης με τη νεανική παρέα και διαφοροποίηση από άλλες κοινωνικές ομάδες.
-- Οξύνουν την κριτική αντιμετώπιση της προσωπικής τους γλωσσικής χρήσης (π.χ. καταγράφοντας και ταξινομώντας στοιχεία νεανικής γλώσσας στη γλωσσική τους έκφραση).
-- Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις δυνατότητες που μας παρέχει η γλώσσα για την διεύρυνση της προσωπικής γλωσσικής έκφρασης.
-- Οξύνουν τη δημιουργική τους δύναμη και φαντασία στη διαμόρφωση της γλωσσικής χρήσης.
-- Μαθαίνουν να χειρίζονται τη γλωσσική ποικιλότητα ανάλογα με την περίσταση και τον στόχο της επικοινωνίας.
-- Ασκούνται στην αναγνώριση και περιγραφή γλωσσικών τύπων.
-- Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ένα λεξικό.
-- Ασκούνται στην αυτόνομη συλλογή και ταξινόμηση γλωσσικού υλικού.