Bιβλιογραφία

AGALIANOS, A. & P. COPE. 1994. Information technology and knowledge: the non-neutrality of content-specific educational software. Journal of Educational Policy 9 (1): 35-45.

APPLE, M. 1991. The new technology: Is it part of the solution or part of the problem in education? Computers in the Schools 1-3:59-80.

BRUCE, B. & A. ROBIN. 1993. Electronic Quills. A Situated Evaluation of Using Computers for Writing Classrooms. N. Jersey & Λονδίνο: Erbaum Associates.

COCHRAN-SMITH, M., C. PARIS & J. KAHN. 1991. Learning to Write Differently. Beggining Writers and Word Processing. Norwood, NJ: Ablex Publ. Corporation.

DAIUTE, C. 1985. Writing & Computers. Reading, Μασαχουσέτη: Addison-Wesley.

ΔΕΡΤΟΥΖΟΣ, Μ. 1998. Τί μέλλει γενέσθαι. Αθήνα: Λιβάνης.

ERWIN, J. 1989. Pals across the world: Writing for inter-cultural understanding. The Writing Notebook (Aπρίλιος/ Μάϊος): 3-4.

EUROPEAN COMISSION. 1998. Review of Research and Development in Technologies for Education and Training: 1994-1998. European Communities.

FLOWER, L. & J. HAYES. 1981. A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication 32:365-387.

HEBA, G. 1997. HyperRhetoric: Multimedia, literacy, and the future of composition. Computers & Composition 14 (1): 19-44.

HAWISHER, G. & C. SELFE. 1989. Critical Perspectives on Computers and Composition Instruction. Νέα Υόρκη: Teachers College Press.

HAWISHER, G. & C. SELFE. 1991α. Evolving Perspectives on Computers and Composition Studies: Questions for the 1990s. Urbana: National Council of Teachers of English.

HAWISHER, G. & C. SELFE. 1991β. The rhetoric of technology and the electronic writing class. College Composition and Communication 42 (1):55-66.

HAWISHER, G. & C. SELFE. 1997. Literacy, Technology and Society. Confronting the Issues. N. Jersey: Prentice Hall.

JANANGELO, J. 1991. Technopower and technopression: Some abuses of power and control in computers-assisted writing environments. Computers and Composition 9 (1): 47- 64.

ΚΑΝΔΥΛΗΣ, Π. 1998. Από τον 20ό στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Θεμέλιο.

KLEIFGEIN, J. A. 1989. Computers and opportunities for literacy development. ERIC/CUE, Digest αρ. 54.

ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΠΟΛΥΔΩΡΙΔΗ, Γ. 1991. Οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές διαστάσεις της χρήσης των νέων τεχνολογιών στο σχολείο. Σύγχρονα Θέματα 46/47:77-93.

ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ. 1998α. Από την τεχνοκεντρική ευφορία στη διαμόρφωση επιστημονικών προτεραιοτήτων για τη γόνιμη αξιοποίηση των υπολογιστών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης. Ανακοίνωση στο διεθνές συνέδριο "Η ελληνική ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα: μια διαπολιτισμική προσέγγιση" (Πάτρα, 12-14 Ιουνίου).

ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ. 1998β. Περιθώρια δημιουργικής αξιοποίησης των ηλεκτρονικών υπολογιστών στη διδασκαλία του γραπτού λόγου: Έρευνα σε μαθητές Α΄ Γυμνασίου. Διδακτορική Διατριβή, Τομέας Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.

ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ. 2000α. Επιλέγοντας λογισμικό για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Στο Η διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας: αρχές - προβλήματα - προοπτικές, επιμ. Ν. Αντωνοπούλου, 175-182. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ. 2000β. Γλωσσική αγωγή και διαδίκτυο: Δυνατότητες και περιορισμοί. Στο Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα. Πρακτικά της 20ης Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ.,234-244. Θεσσαλονίκη. Απριλίου).

ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ, Δ., επιμ. 2001. Πληροφοριακή-επικοινωνιακή τεχνολογία και γλωσσική αγωγή. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Υπό έκδοση.

ΚΥΝΗΓΟΣ, Χ. 1995. Η ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί: η υπολογιστική τεχνολογία ως εργαλείο έκφρασης και διερεύνησης στη γενική παιδεία. Στο Ελληνική εκπαίδευση: προοπτικές ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού, επιμ. Α. Καζαμίας & Μ. Κασσωτάκης, 396 - 416. Αθήνα: Σείριος.

ΜΑΚΡΑΚΗΣ, Β. & Γ. ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΠΟΛΥΔΩΡΙΔΗ. 1995. Υπολογιστές στην εκπαίδευση: Μια κριτική επισκόπηση στον διεθνή χώρο και στην Ελλάδα. Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.

MANGENOT, F. 1998. Classification des apports d'Internet à l'apprentissage des langues. ALSIC 1 (2): 133-146.

ΜΑΥΡΟΛΕΩΝ, Κ. 1994. Οι νέες τεχνολογίες στο μονοθέσιο δημοτικό σχολείο Πυλών Καρπάθου. Στο Πρακτικά 2ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Πληροφορικής, 133-135. Αθήνα: Εκπαιδευτήρια Δούκα.

MILLER, L. & J. OLSON. 1994. Putting the computer in its place: A study of teaching with technology. Journal of Curriculum Studies 26 (2): 121-141.

ΜΠΙΚΟΣ, Κ. 1989. Η εισαγωγή των ηλεκτρονικών υπολογιστών στο σχολείο ως πρόβλημα αναλυτικού προγράμματος. Στο Πρακτικά Γ΄ διεθνούς παιδαγωγικού συνεδρίου Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης, 311-319. Αθήνα: Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος.

NEW LONDON GROUP. 1996. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review 66:60-92.

PAPERT, S. 1993. The Children's Machine. Rethinking School in the Age of the Computer. Νέα Υόρκη & Λονδίνο: Harvester-Wheatsheaf.

PEACOCK, M. & C. BREESE. 1990. Pupils with portable writing machines. Educational Review 42 (1): 41-56.

PELGRUM, W. & T. PLOMP, επιμ. 1993. The IEA Study of Computers in Education: Implementation of an Innovation in 21 Educational Systems. Οξφόρδη & Νέα Υόρκη: Pergamon Press.

REED, M. & J. WELLS. 1997. Merging the Internet and Hypermedia in the English language arts. Computers in the Schools 13 (3/4): 75-102.

SCHWARTZ, J. 1990. Using an electronic network to play the scales of discourse. English Journal (Μάρτιος): 16-26.

SELFE, C. 1988. The humanization of computers: Forget technology, remember literacy. English Journal 7 (6): 69-71.

SELFE, C. 1989. Creating a Computer-Supported Writing Facility. A Blueprint for Action. Michigan & Indiana: Michigan Technological University & Purdue University, Computers and Composition.

SELFE, C. & S. HILLIGOSS. 1994. Literacy and Computers. Νέα Υόρκη: The MLA.

ΣΟΛΟΜΩΝΙΔΟΥ, Χ. & Ε. ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ. 1994. Σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία: Δυνατότητες και προοπτικές για την επίλυση των προβλημάτων της εκπαίδευσης. Παιδαγωγική επιθεώρηση 20/21:69-91.

STUBBS, M. 1996. English teaching, information technology and critical language awareness. Στο Critical Language Awareness, επιμ. Ν. Fairclough, 203-222. Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Longman.

SUTTON, R. 1991. Equity and computers in the schools: A decade of research. Review of Educational Research 61 (4): 475-503.

ΤΟΥΡΑΤΖΙΔΗΣ, Λ., Φ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΥ & Γ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ. 1994. Διδασκαλία της μητρικής γλώσσας με τη βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή: Ένα πείραμα στα μονοθέσια σχολεία του Αιγαίου. Στο Πρακτικά 2ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Πληροφορικής, 125-131. Αθήνα: Εκπαιδευτήρια Δούκα.

ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, Κ. 1997. Η δημοκρατία της τεχνολογίας. Το Βήμα (Νέες Εποχές) 19 Οκτωβρίου 1997

TWEDDLE, S. 1995. A curriculum for the future: A curriculum built for change. English in Education 29 (2).