Γλωσσικές ανάγκες και ανάλυση γλωσσικών αναγκών: Το εργαλείο με το οποίο εντοπίζονται οι γλωσσικές ανάγκες των μαθητών, απαραίτητο βήμα για να αναπτύξει ο δάσκαλος ένα υλικό γλωσσικής διδασκαλίας το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες ποικίλων ομάδων μαθητών. Η ανάλυση γίνεται με βάση τους άξονες που έχουν ήδη αναφερθεί: τις περιστάσεις επικοινωνίας μέσα στις οποίες χρησιμοποιείται η γλώσσα· τη λειτουργία που επιτελείται· το θέμα για το οποίο γίνεται λόγος· τις γενικές καθώς και τις συγκεκριμένες έννοιες που εκφράζονται· και, τέλος, την επιλογή των απαραίτητων γλωσσικών στοιχείων. Η ανάλυση γλωσσικών αναγκών περιλαμβάνει και ένα δεύτερο σκέλος που αφορά τα συστατικά που αποτελούν την εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή:

α) ταυτότητα του μαθητή. Περιλαμβάνονται πληροφορίες βιογραφικής φύσεως, αλλά και πιο ουσιαστικές που αφορούν την προσωπικότητα του μαθητή, τα ενδιαφέροντά του, τα κίνητρά του για να μάθει τη γλώσσα κλπ.

β) ταυτότητα του διδακτικού προγράμματος. Περιλαμβάνονται πληροφορίες για τον συνολικό χρόνο του προγράμματος, το ωρολόγιο πρόγραμμα, τον χώρο όπου διεξάγεται, την αίθουσα, τα εποπτικά μέσα κλπ.