Εύρεση της σημασίας μιας λέξης
Σκοπός και αξία της άσκησης:
Πρόκειται για τον απλούστερο τύπο άσκησης. Ζητούμενό της είναι ο προσδιορισμός της ακριβούς σημασίας μιας λέξης στο περικείμενό της, με κριτικό έλεγχο του αντίστοιχου λήμματος της λέξης στην Επιτομή Α΄ και Β΄ (στοιχεία Α-Παραθήκη) του Λεξικού Κριαρά. Επιδιώκεται η πλήρης θεώρηση του φάσματος των σημασιών της λέξης κατά την μεσαιωνική περίοδο 1100-1669.
Σημειώνεται ότι η εξήγηση των “άγνωστων” και δυσνόητων λέξεων που τα σχολικά εγχειρίδια περιλαμβάνουν στις υποσημειώσεις των ανθολογημένων αποσπασμάτων από έργα της μεσαιωνικής δημώδους γραμματείας είναι ανεπαρκής. Π.χ. η ερμηνεία της λέξης απελάτης από το Διγενή Ακρίτα ως «ληστής, επιδρομέας», μπορεί να αποδίδει τη σημασία της λέξης στο συγκεκριμένο χωρίο, αλλά αφήνει το μαθητή με την εντύπωση ότι η λέξη είχε μόνο μία, και μάλιστα αρνητική, σημασία στον Μεσαίωνα.
Τρόπος εφαρμογής της άσκησης
I. Διάρθρωση οθόνης
Η οθόνη περιλαμβάνει 2 παράθυρα: στο πρώτο, επάνω αριστερά, δίνεται, σε πλαίσιο, ένα δείγμα κειμένου· εδώ ένα απόσπασμα από τον Διγενή Ακρίτα, όπως αυτό ανθολογείται στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄1. Στο απόσπασμα προσημαίνονται με ενεργούς δεσμούς λέξεις που αποτελούν λήμματα της Επιτομής.
Στο κάτω μέρος της οθόνης, σε ένα δεύτερο παράθυρο, εμφανίζονται τα λήμματα των λέξεων που αναφαίνονται με την ενεργοποίηση οποιουδήποτε δεσμού του αποσπάσματος.
Στο πρώτο παράθυρο ο ενεργός δεσμός Πίνακας Εισαγωγής Λημμάτων οδηγεί στη φόρμα συγκρότησης της άσκησης που βρίσκεται σε άλλη σελίδα. Αυτή περιλαμβάνει δέκα κενά πλαίσια στα οποία τοποθετούνται τα λήμματα που επιλέγονται από τον φιλόλογο και δίνονται στους μαθητές. Στο κάτω μέρος της ίδιας σελίδας ο ενεργός δεσμός Εκτύπωση οδηγεί στη φόρμα επίλυσης της άσκησης η οποία περιλαμβάνει το απόσπασμα και τον συμπληρωμένο Πίνακα Εισαγωγής Λημμάτων.
II. Τρόπος εργασίας
Όπως προαναφέρθηκε, με την ενεργοποίηση οποιουδήποτε δεσμού εμφανίζεται σε παράθυρο στο κάτω μέρος της οθόνης το λήμμα της λέξης. Με τον τρόπο αυτόν ο φιλόλογος έχει τη δυνατότητα να ελέγξει και να επιλέξει έως και δέκα λήμματα και, στη συνέχεια, με τη διαδικασία του copy-paste, να τα τοποθετήσει σε κάθε ένα από τα κενά πλαίσια της φόρμας συγκρότησης της άσκησης. Τέλος, αφού εκτυπώσει τη φόρμα επίλυσης της άσκησης, θα ζητήσει από τους μαθητές να “κυκλώσουν” εκείνη τη σημασία του λήμματος με την οποία, κατά τη γνώμη τους, η λέξη εμφανίζεται στο απόσπασμα.
Σημείωση
Στο απόσπασμα έχουν προσημειωθεί με ενεργούς δεσμούς 48 λέξεις. Από αυτές έχουν προσημανθεί περισσότερες από μία φορά η πρόθεση εις, ο σύνδεσμος και και η αντωνυμία εκείνος όπου παρουσιάζουν σημασιακή ποικιλία.
Εκφώνηση της άσκησης:
Να προσδιορίσετε την ακριβή σημασία των λέξεων στο περικείμενό τους με κριτικό έλεγχο του αντίστοιχου λήμματος για τη λέξη της Επιτομής Α΄ και Β΄ (στοιχεία Α-Παραθήκη).
1 Το απόσπασμα παρατίθεται με τον τίτλο και την στιχαρίθμηση του σχολικού βιβλίου, σελ. 56-7. Πρόκειται για τους στίχους 4387 -4401 και 4405-4415 της παραλλαγής Άνδρου-Αθηνών.
ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΗΣ
[Ο θάνατος τον πολεμά]
Εις δε
την Τρίτην την κακήν,
την πολυπικραμένην |
|
5 | διατί ο
τροχός εσχόλασεν και το
σκοινί εσώθη |
10 | όπως ελευθερώνουνται εκ τούδε
του ανδρείου. |
15 | όπου ενίκα δυνατούς και
ξέσχιζε λεοντάρια. |
20 | Ανδρεία πού
σου άπειρος, ανείκαστος η
τόλμη, |
25 | ολίγον δε και η
ψυχή του σώματος εκφεύγει |