επιστροφή

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

του Διονυσίου Τάνη,
Φιλολόγου, πρώην Σχολικού Συμβούλου

Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1958) και του Αγγλικού Τμήματος του Ινστιτούτο Ξένων Γλωσσών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1979). Το σχολικό έτος 1979 - 80 παρακολούθησε το πρόγραμμα ετήσιας επιμόρφωσης της ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Μέλος της συγγραφικής ομάδας των βιβλίων της γλωσσικής διδασκαλίας για το Γυμνάσιο "Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο" τ. Α΄, Β΄, Γ΄ (εκδ. ΟΕΔΒ) και των αντίστοιχων βιβλίων του Λυκείου "Έκφραση - Έκθεση" για την Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου (εκδ. ΟΕΔΒ).

Δίδαξε Ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία στη Σουηδία στην Παιδαγωγική Ακαδημία του Malmo (Οκτώβριος - Νοέμβριος 1980, Απρίλιος - Μάιος 1982).

Το Δεκέμβριο του 1982 επιλέχτηκε ως σχολικός σύμβουλος και τοποθετήθηκε στο Ν. Θεσσαλονίκης. Ως σχολικός σύμβουλος συμμετείχε στις δραστηριότητες της ΣΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, που το σχολικό έτος 1988 - 89 λειτούργησε ως πειραματικό ΠΕΚ. Υπήρξε υπεύθυνος του τμήματος αισθητικής αγωγής (θεατρικής παιδείας και μουσικής αγωγής) και συνεισηγητής στα σεμινάρια για τις σχολικές βιβλιοθήκες.

Συμμετείχε επίσης στις ομάδες εργασίας που συγκροτήθηκαν το 1988 από το ΥΠΕΠΘ για την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων του Γυμνασίου και ήταν επικεφαλής της ομάδας των φιλολόγων που είχαν ως θέμα επεξεργασίας το μάθημα: "Κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας" της Β΄ Γυμνασίου. Επισκέφθηκε τη Δανία στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών ανταλλαγών και το σχολικό έτος 1988 - 89 (μήνα Απρίλιο) συμμετείχε ως εισηγητής σε σειρά σεμιναρίων που οργανώθηκαν στη Σουηδία από τις αρμόδιες σουηδικές αρχές για τους Έλληνες εκπαιδευτικούς τους ενταγμένους στο σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Υπήρξε μέλος της επιτροπής που συγκροτήθηκε το 1985 για την ίδρυση σχολής για την εκπαίδευση ομογενών δασκάλων στην Ελλάδα, ενώ το 1989 ήταν εισηγητής στο σεμινάριο του ΥΠΕΠΘ για τους εκπαιδευτικούς που θα αναλάμβαναν υπηρεσία στο εξωτερικό.

Από το Μάιο του 1990 μέχρι το Μάιο του 1994 υπηρέτησε με απόσπαση ως Σύμβουλος για την ελληνική γλώσσα στο Υπουργείο Παιδείας της Βικτώριας με κύρια αρμοδιότητα τη διδασκαλία της ελληνικής στα κρατικά σχολεία της Πολιτείας Βικτώριας της Αυστραλίας. Δίδαξε επίσης τα σχολικά έτη 1990 - 1993 στο Institute of Education του Πανεπιστημίου Μελβούρνης, στο τμήμα καθηγητών της Ελληνικής Γλώσσας, οι οποίοι καταρτίζονταν παιδαγωγικά και έκαναν την πρακτική τους άσκηση επί ένα έτος, για να αποκτήσουν το Diplome in Education, το οποίο ήταν απαραίτητο για το διορισμό τους στην εκπαίδευση. Κατά τη θητεία του στην Αυστραλία οργάνωσε και συμμετείχε σε πολλά σεμινάρια και συνέδρια που αφορούσαν τη διδασκαλία των (ξένων) γλωσσών, καθώς και της ελληνικής. Μεταξύ των άλλων παρακολούθησε και ειδικό σεμινάριο για την επιμόρφωση των επιμορφωτών των δασκάλων / καθηγητών (ξένων) γλωσσών (Ιούλιος - Αύγουστος 1992).

Γενικά, συμμετείχε σε πολλά εκπαιδευτικά σεμινάρια και συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά αναφέρονται τα σεμινάρια "Η σύγχρονη Ιστορία" στο Μπράιτον της Μ. Βρετανίας (Απρίλιος 1977), το 15ήμερο σεμινάριο στη Σλοβάκικη γλώσσα και τον πολιτισμό της (Μπρατισλάβα, Ιούλιος 1988), καθώς και το 1ο (Δεκέμβριος 1995) και το 2ο Συνέδριο του Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών του Graz σχετικά με τη διδασκαλία των Σύγχρονων Γλωσσών στον Ευρωπαϊκό χώρο. Συμμετείχε επίσης στην ημερίδα που οργανώθηκε στις Βρυξέλλες το Σεπτέμβριο του 1997 με θέμα "Τα δικαιώματα των ολιγότερων ομιλουμένων γλωσσών της Ευρωπαϊκής Ένωσης".

Το 1995 ήταν εισηγητής και συνδιοργανωτής των σεμιναρίων που οργανώθηκαν στη Θεσσαλονίκη και στην Κατερίνη από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Κρήτης με θέμα: "Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της ελληνικής σε παλιννοστούντες μαθητές". Τον Αύγουστο του 1999 εισηγητής με θέμα τη γλωσσική διδασκαλία στο Λύκειο, σε σεμινάριο που οργανώθηκε από τη Διεύθυνση Σπουδών του ΥΠΕΠΘ στην Αθήνα για την επιμόρφωση των καθηγητών που διδάσκουν στο Λύκειο (Σεμινάριο Πολλαπλασιαστών των ΠΕΚ). Επίσης το Μάρτιο του 1999 ήταν εισηγητής με θέμα: "Προβληματισμοί κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας" σε σεμινάριο που οργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στη Λεπτοκαρυά της Πιερίας για τους σχολικούς συμβούλους πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ήταν εισηγητής στο Α΄, Β΄ και Δ΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας που οργανώθηκαν το Μάιο του 1995, του 1996 και του 1998 από το Παιδαγωγικό Τμήμα της Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Τα θέματα που εισηγήθηκε ήταν τα εξής: "Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην πολιτεία Victoria της Αυστραλίας" (Α΄ Συνέδριο), "Το μάθημα της "Έκθεσης" σε άλλες χώρες" (Β΄ Συνέδριο), "Για ένα ολοήμερο Γυμνάσιο" (Δ΄ Συνέδριο).

Υπήρξε βασικός ομιλητής σε σεμινάρια επιμόρφωσης για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας που οργανώθηκαν για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούσαν στη Βαυαρία από τον Σύμβουλο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ελληνοπαίδων Βαυαρίας (27 - 28 Απριλίου 1995). Εισηγητής επίσης με θέμα: "Θέματα Λαογραφίας στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίου και Λυκείου" σε συνέδριο που οργανώθηκε από τον Τομέα Λαογραφίας και Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του Α.Π.Θ. στη μνήμη της ¶λκης Κυριακίδου - Νέστορος. Κεντρικός ομιλητής με θέμα: "Η επίδραση του ελληνικού πολιτισμού στον πολιτισμό των χωρών της Μεσογείου" στη Διεθνή Συνάντηση Μαθητών από τις μεσογειακές χώρες (First SEMEP Summer School) που οργανώθηκε από την UNESCO (National Youth Foundation) στη Θεσσαλονίκη, στις 3 - 9 Αυγούστου 1997.

Από το Φεβρουάριο του 1995 μέχρι τον Ιανουάριο του 1998 ήταν εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Διοικητικό Συμβούλιο (Governing Board) του Ευρωπαϊκού Κέντρου Σύγχρονων Γλωσσών του Graz, οργανισμού του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Από το Μάιο του 1994 υπηρέτησε ως σχολικός σύμβουλος στο Ν. Πιερίας, όπου τοποθετήθηκε με τις επιλογές των σχολικών συμβούλων του έτους 1993. Από το σχολικό έτος 1994 μέχρι τον Αύγουστο του 1998 υπήρξε μέλος του συντονιστικού συμβουλίου του 1ου ΠΕΚ Θεσσαλονίκης, στο οποίο και διδάσκει ως επιμορφωτής. Διδάσκει επίσης στο ΠΕΚ Αλεξανδρούπολης και στο ΠΕΚ Κοζάνης (στο δεύτερο με το σύστημα της τηλεπιμόρφωσης) στις τηλετάξεις Καστοριάς και Φλώρινας. Κατά την περίοδο 1996 μέχρι την αποχώρησή του από την υπηρεσία, τον Ιούνιο του 1997, ήταν υποδιευθυντής / αναπληρωτής διευθυντής του 1ου ΠΕΚ Θεσσαλονίκης. Με απόφαση του Συντονιστικού Οργάνου της 2ης ΣΠΕ των ΠΕΚ Βόρειας Ελλάδας ορίσθηκε εμπειρογνώμων αξιολόγησης για τα μαθήματα του κλάδου ΠΕ2.

Στις 30.06.1997 αποχώρησε από τη δημόσια υπηρεσία λόγω 35ετίας και διατηρεί τιμητικά το βαθμό του Σχολικού Συμβούλου Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Κατά την περίοδο Δεκεμβρίου 1997 - Μαρτίου 1998 συμμετείχε ως μέλος στην ομάδα σύνταξης του προγράμματος σπουδών της νεοελληνικής γλώσσας που συγκροτήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 9 / 1997).

Συμμετείχε επίσης στην ομάδα εργασίας που συστήθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 15 /1997) για το ολοήμερο σχολείο / γυμνάσιο. Τα πορίσματα της ομάδας εργασίας έχουν υποβληθεί στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Συμμετέχει στις επιτροπές διόρθωσης - βελτίωσης των βιβλίων γλωσσικής διδασκαλίας "Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο" (ΟΕΔΒ) και "Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο" (ΟΕΔΒ) που συστάθηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Πράξη 32 / 1996).

Είναι μέλος της Εταιρείας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας "Applied Linguistics Association" ΑLIA και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ "Ο Φιλόλογος".

Μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε εκπαιδευτικά περιοδικά, όπως στο "Φιλόλογο", στη "Νέα Παιδεία" κ.ά.

 ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

  1. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Α΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.

  2. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Β΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.

  3. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, τεύχος Γ΄, Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1985.

  4. Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο (Βιβλίο του καθηγητή), Π. Κάνδρος, Ε. Λανάρης, Α. Μουμτζάκης, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης. Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1984.

  5. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Α΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.

  6. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Β΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.

  7. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Γ΄, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ν. Γρηγοριάδης, Α. Δανιήλ, Ι. Ζερβού, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1990.

  8. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Α΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Χ. Τσολάκης, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.

  9. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Β΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Χ. Τσολάκης, Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1989.

  10. Έκφραση - Έκθεση για το Λύκειο, τεύχος Γ΄ (Βιβλίο του καθηγητή), Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ν. Γρηγοριάδης, Α. Δανιήλ, Ι. Ζερβού, Ε. Λόππα, Δ. Τάνης, Χ. Τσολάκης, Έκδοση Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Ο.Ε.Δ.Β.), α΄ έκδοση 1990.

  11. "Ένα παράδειγμα "εσωτερικής" μεταρρύθμισης στην εκπαίδευση από την Αυστραλία", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 76, 1994.

  12. "Η αξιολόγηση των μαθητών της 11ης και 12ης τάξης (Β΄ και Γ΄ Λυκείου) στο μάθημα των νέων ελληνικών στην πολιτεία Βικτώρια της Αυστραλίας", Δ. Τάνης - ¶. Κωβαίου, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 87, Θεσσαλονίκη 1996.

  13. "Το μάθημα της "έκθεσης" σε άλλες χώρες", Δ. Τάνης, Πρακτικά Β΄ Πανελληνίου Συνεδρίου για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, σελ. 79 - 94, Τομέας Γλώσσας και Πολιτισμού Π.Τ.Δ.Ε., Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1997.

  14. "Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην πολιτεία Βικτώρια της Αυστραλίας", Δ. Τάνης, Πρακτικά Α΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, σελ. 165 - 182. Τομέας Γλώσσας και Πολιτισμού Π.Τ.Δ.Ε., Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1996.

  15. "Χαρακτηριστικά της ελληνικής γλώσσας, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τη διδασκαλία της σε αγγλόφωνο γλωσσικό περιβάλλον", Δ. Τάνης, περιοδικό Journal of Applied Linguistics, τ. 11, Thessaloniki 1995.

  16. "Η διδασκαλία του δημοτικού τραγουδιού στη Μέση Εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο", ¶λκη Κυριακίδου - Νέστορος, Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ.21, 1980.

  17. "Η ελληνική γλώσσα μέσα από τα αρχαία, βυζαντινά και λόγια κείμενα", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 84, Θεσσαλονίκη 1996.

  18. "Η Γλωσσική διδασκαλία στην Α΄ και Β΄ Λυκείου (Περιγραφή)", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος", τ. 53, 1988.

  19. "Σχολικές Βιβλιοθήκες", Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ. 36, 1984.

  20. "Η διδασκαλία της Καθόδου των Μυρίων από μετάφραση", Γ. Ιγνατιάδης, Δ. Τάνης, περιοδικό "Φιλόλογος" τ. 13, 1978.

  21. Γενική θεώρηση του βιβλίου της Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου", Δ. Τάνης, περιοδικό "Νεοελληνική Παιδεία", τ. 6, 1986.

  22. "Η ειδίκευση στη διδασκαλία των "φιλολογικών" μαθημάτων στο Λύκειο", Δ. Τάνης, περιοδικό "Νέα Παιδεία", τ. 16, 1981.

  23. Πλουτάρχου Θεμιστοκλής (Διάγραμμα διδασκαλίας - διδακτική προσέγγιση), Δ. Τάνης, Εισηγήσεις Β΄ ΚΕΜΕ 1977.

  24. Τα Ελληνικά ως δεύτερη γλώσσα, Β΄ κύκλος (Βιβλίο του δασκάλου), Δ. Τάνης, εκδ. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 1996.