Ενότητα:
Ερευνητική Εργασία (II)
Aνάζήτηση βιβλιογραφικού υλικού και βιβλιογραφικών στοιχείων από βιβλιοθήκη για τη συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας. Καταχώριση των βιβλιογραφικών πληροφοριών, παραπομπών και (υπο)σημειώσεων στην ερευνητική εργασία |
|||||
|
|||||
Διδακτική δοκιμή.
Α΄ Παρουσίαση του περιεχομένου της διδακτικής δοκιμης
Η διδακτική δοκιμή αφορά την αναζήτηση και άντληση βιβλιογραφικού υλικού και βιβλιογραφικών στοιχείων από μια οργανωμένη και ενημερωμένη βιβλιοθήκη, στην οποία μπορούν να προσφύγουν οι μαθητές/τριες για να βοηθηθούν στη συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας που έχουν αναλάβει.
Η διδακτική δοκιμή αναφέρεται, επίσης, στον τρόπο με τον οποίο καταγράφονται τα βιβλιογραφικά στοιχεία, οι παραπομπές, οι (υπο)σημειώσεις σε μια ερευνητική εργασία.
Β΄ Διδακτική Πρόταση
Αν δεν είναι δυνατόν να γίνει το μάθημα σε μια βιβλιοθήκη, τότε ο καθηγητής θα κινηθεί αναγκαστικά σε θεωρητικό επίπεδο με τη βοήθεια του υλικού που παρατίθεται στην ενότητα: "Ερευνητική εργασία" του σχολικού βιβλίου "Έκφραση-Έκθεση για το Λύκειο", τ. Γ΄.
Επομένως, οι μαθητές προσέρχονται στη βιβλιοθήκη για να αναζητήσουν ορισμένα βιβλία των οποίων γνωρίζουν τους συγγραφείς, από τους οποίουςπροσδοκούν ότι μπορούν να αντλήσουν χρήσιμες απόψεις ή πληροφορίες για το θέμα που τους απασχολεί στην εργασία τους. Tα βιβλία που τους ενδιαφέρουν θα τα αναζητήσουν στους δελτιοκαταλόγους της βιβλιοθήκης.
Στα κατά συγγραφέα ταξινομημένα (αλφαβητικά) δελτία, ένα δελτίο έχει την ακόλουθη μορφή στις βιβλιοκάρτες.
Δελτίο κατά συγγραφέα
Εκτός όμως από το συγγραφέα, ο τίτλος του βιβλίου συνήθως δηλώνει ποιο είναι το περιεχόμενό του και επομένως πόσο χρήσιμο μπορεί να είναι για μια σχετική ερευνητική εργασία. Γι' αυτό υπάρχουν και δελτία τα οποία ταξινομούνται (αλφαβητικά) κατά τίτλο, π.χ.
Δελτίο κατά τίτλο
Υπάρχει
όμως περίπτωση να υπάρχει στη βιβλιοθήκη ένα ιδιαίτερα χρήσιμο για
την εργασία του μαθητή βιβλίο, το οποίο δε συμπεριλαμβάνεται στην
αρχική πρώτη βιβλιογραφική ενημέρωση. Γι' αυτό το λόγο υπάρχουν στις
βιβλιοθήκες και δελτία τα οποία ταξινομούνται (αλφαβητικά) κατά λήμμα,
π.χ.
Δελτίο κατά λήμμα
Η νέα τεχνολογία, με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που χρησιμοποιούνται όλο και σε περισσότερες βιβλιοθήκες, δίνει τη δυνατότητα σε ελάχιστο χρόνο να βρει ο ερευνητής (και ο κάθε ενδιαφερόμενος) το βιβλίο που χρειάζεται, ανατρέχοντας στους ηλεκτρονικούς δελτιοκαταλόγους των βιβλιοθηκών. Οι ηλεκτρονικοί δελτιοκατάλογοι μπορούν να δώσουν συγχρόνως πολλά στοιχεία του βιβλίου στον ερευνητή, π.χ.
Kαταγραφή του υλικού
Από το υλικό που θα αντληθεί από τη βιβλιοθήκη θα επιλέξει στη συνέχεια ο μαθητής ό,τι χρειάζεται να αποδελτιώσει για την εργασία του, δηλ. αποσπάσματα, απόψεις, φράσεις συγκεκριμένες, λέξεις κλειδιά κτλ. Τα προσωπικά του αυτά δελτία ο μαθητής ή τα κρατεί χειρόγραφα και τα οργανώνει κατά υποθέματα σύμφωνα με το σχέδιο της όλης ερευνητικής εργασίας ή τα καταγράφει αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα - στον προσωπικό του ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Το περιεχόμενο των προσωπικών δελτίων του μαθητή θα αποτελέσει το βασικό κορμό του αποδεικτικού υλικού της εργασίας του.
1
2 σ.τ.: σελίδα τίτλου
3 LC : Library of Congress
Παρατήρηση: Όταν τα δελτία προέρχονται από το ίδιο έργο ενός συγγραφέα, και είναι ταξινομημένα σε αλφαβητική σειρά, δεν είναι ανάγκη να επαναλαμβάνονται όλα τα στοιχεία του βιβλίου. Αρκεί η ένδειξη το ίδιο ή ο.π. (όπως παραπάνω).
Παραπομπές και (υπο)σημειώσεις
Συχνά ο συγγραφέας μιας ερευνητικής εργασίας χρειάζεται στην εργασία του να παραπέμψει τους αναγνώστες του σε απόψεις άλλων ερευνητών ή συγγραφέων ή ακόμα και σε δικά του συγγράμματα. Στην περίπτωση που ενσωματώνονται στην εργασία κατά λέξη αποσπάσματα από άλλα βιβλία, αυτά συνήθως παρατίθενται μέσα σε εισαγωγικά με το όνομα του συγγραφέα στον οποίο αποδίδονται.
π.χ. "Λόγιες είναι (οι λέξεις) όσες μπήκαν τα τελευταία εκατόν πενήντα χρόνια παράλληλα με τις εκπολιτιστικές προσπάθειες των λογίων, για να εκφράσουν όλες τις έννοιες της παιδείας, των επιστημών, τεχνών, ολόκληρου του ανώτερου πολιτισμού, που έλειπαν ως τότε" (Τριανταφυλλίδης, 1941, σ.99) "Διακρίνονται σε αρχαίες και νεόπλαστες, σε ξένα δάνεια και σε hybrides" (πρλβ. Dauzat 1912, σ. 113-114) *
Σε άλλες περιπτώσεις οι παραπομπές επισημαίνονται με ένα αριθμό ή έναν αστερίσκο και τα στοιχεία της πηγής (συγγραφές, τίτλος βιβλίου ή περιοδικού, εκδοτικός οίκος κτλ) αναγράφονται είτε σε υποσημειώσεις, στο κάτω μέρος της σελίδας, στην οποία υπάρχει ο ενδεικτικός αριθμός ή ο αστερίσκος, είτε στο τέλος του σχετικού κεφαλαίου είτε στο τέλος της εργασίας.
Όταν η εργασία δημοσιεύεται σε περιοδικό, τα στοιχεία παρατίθενται συνήθως με την ακόλουθη σειρά:
α)
το
όνομα, (το πατρώνυμο), το επώνυμο του συγγραφέα (κόμμα) ο
τίτλος της εργασίας, (κόμμα) τα
στοιχεία της έκδοσης, δηλαδή ο τίτλος του περιοδικού, όπου δημοσιεύεται
η εργασία, ο αριθμός του τόμου, ο χρόνος της έκδοσης
η
σελίδα ή οι σελίδες στις οποίες γίνεται η παραπομπή.
π.χ.
Χ.
Τσολάκης, Η γλώσσα και οι γλωσσικές ποικιλίες, περ. "Φιλόλογος", τ.
53 (1988), σ. 170 Μ. Σετάτος, Η λειτουργική διαμόρφωση του λόγου, περ. "Φιλόλογος", τ. 47 (1987), σ. 20.
β) Όταν η πηγή είναι βιβλίο, η παράθεση των στοιχείων γίνεται συνήθως έτσι:
το
όνομα, (το πατρώνυμο), το επώνυμο του συγγραφέα (κόμμα) ο
τίτλος του βιβλίου. Ο υπότιτλος αν υπάρχει. τα
στοιχεία της έκδοσης η σελίδα ή οι σελίδες
π.χ
Ε.
Π. Παπανούτσος, Παλαμάς-Καβάφης-Σικελιανός, Εκδ. Ίκαρος, Αθήνα, 1995,
σ.162. Γ. Μ. Αποστολάκης, "To κλέφτικο τραγούδι. Το πνεύμα και η τέχνη του", Εκδ. Εστίας, Αθήνα, 1950, σ.108.
Εκτός από τις παραπομπές που μπορούν να έχουν τη μορφή των σημειώσεων ή των υποσέλιδων σημειώσεων, στο τέλος κάθε επιστημονικής εργασίας παρατίθεται ένας πίνακας των βιβλίων που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη συγγραφή της εργασίας ή κατά άμεσο ή έμμεσο τρόπο επηρέασαν το συγγραφέα-ερευνητή στη συγκεκριμένη εργασία του.
Τα βιβλία αυτά απαρτίζουν το βιβλιογραφικό κατάλογο (τη βιβλιογραφία) στον οποίο καταχωρίζονται αλφαβητικά, κατά συγγραφέα, τα βιβλία που συνέβαλαν στη συγγραφή της εργασίας. Η βιβλιογραφία μπορεί να θεωρηθεί ως ένα οφειλόμενο χρέος του ερευνητή, ο οποίος αναγνωρίζει όσους με προγενέστερες εργασίες ή μελέτες τον βοήθησαν στην εργασία του.
π.χ.
Δελμούζος
Α., Το κρυφό σχολειό:1908-1940, Εστία, Αθήνα, χ.χ.* Δέλτα
Π., Αλληλογραφία (1906-1940), Εστία, Αθήνα, χ.χ. Καζεπίδης
Τ., Η Φιλοσοφία της Παιδείας, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1992 Σεφέρης Γ., Δοκιμές, Εκδ. Φέξη, Αθήνα 19622**
Ενώ στις αυστηρά επιστημονικές ερευνητικές εργασίες, η πληρότητα και ποιότητα της βιβλιογραφίας αποτελούν βασικό στοιχείο της αξιολόγησής της, αυτό δεν πρέπει να ισχύει για τις σχολικές ερευνητικές εργασίες για τις οποίες αρκεί μια επιλογή βασικής βιβλιογραφίας, περισσότερο για να συνηθίζουν οι μαθητές να αναγνωρίζουν την πνευματική συμβολή όσων συγγραφέων τα βιβλία συμβουλεύονται στις εργασίες τους.
Αξιολόγηση:
Η επιτυχία του μαθήματος θα κριθεί από το κατά πόσο πραγματοποιήθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν εξαρχής, δηλαδή:
Αν
οι μαθητές/τριες εξοικειώθηκαν με το χώρο των βιβλιοθηκών. Αν
είναι σε θέση να βρουν μόνοι τους το βιβλιογραφικό υλικό που ενδεχομένως
θα χρειαστούν. Αν
είναι σε θέση να οργανώσουν το υλικό που άντλησαν από μια βιβλιοθήκη Αν
είναι σε θέση να συντάξουν μια μικρή ερευνητική εργασία, εμπλουτίζοντάς
την με τις σχετικές παραπομπές και σημειώσεις και συμπληρώνοντάς την
με τη συστηματική καταχώριση μιας επιλογής βιβλιογραφίας. Αν η διαδικασία της συγγραφής της ερευνητικής εργασίας συντέλεσε σε μια γόνιμη συνεργασία μεταξύ των καθηγητών και των μαθητών, αλλά και μεταξύ των μαθητών.
Από το βιβλιο "Έκφραση-Έκθεση για το Λύκειο", τ. Γ΄, η ενότητα "Ερευνητική εργασία" και ιδίως οι σελίδες 144-149, 154-156.
Κ.
Ι. Τσιμπούκη, Τρόπος συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας, Αθήνα,
19862 Umberto
Eco, Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία, Εισαγωγή-Επιμέλεια: Μαριάννα
Κονδύλη, εκδ. Νήσος, 1994. Τ.
Αρβανιτάκης, Μεθοδολογία και Τεχνογραφία της επιστημονικής έρευνας,
Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 1992 Κυρ. Ντελόπουλου, Το βιβλίο των βιβλίων, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 1984.
Τελική Παρατήρηση:
Παρόλο που η ενότητα "Ερευνητική εργασία" δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ενός τυπικού μαθήματος στην τάξη, η προσέγγιση της είναι πολλαπλά χρήσιμη για τους διδάσκοντες και τους διδασκόμενους. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα καλύτερα πράγματα στην εκπαίδευση γίνονται συνήθως έξω από το πλαίσιο των νομοθετικών διατάξεων.
|