Θέμα:
Οι
λειτουργίες της γλώσσας "Έκφραση
- Έκθεση" Α' Λυκείου Διδακτική δοκιμή |
|||
|
|||
α. Παρουσίαση Σε ένα πρώτο επίπεδο οι μαθητές αντιλαμβάνονται τη βασική διάκριση ανάμεσα στην αναφορική -δηλωτική και στην ποιητική λειτουργία της γλώσσας. Στη συνέχεια, προσεγγίζουν την αναλυτικότερη διάκριση των ποιητικών λειτουργιών σε αναφορική, συγκινησιακή, βουλητική, φατική, μεταγλωσσική και ποιητική λειτουργία. Εντοπίζουν σε διάφορα είδη κειμένων την ποικιλότητα των γλωσσικών λειτουργιών και αντιλαμβάνονται ότι σε κάθε κείμενο υπάρχουν συνήθως περισσότερες από μία γλωσσικές λειτουργίες. σε κάθε περίπτωση, βέβαια, μία είναι η κυρίαρχη.
Τέλος, ασκούνται να αναγνωρίζουν σε δικά τους κείμενα τις λειτουργίες αυτές και, επιπλέον, να δίνουν το ύφος που αυτοί θέλουν στο κείμενό τους, επιλέγοντας ως κυρίαρχη την κατάλληλη λειτουργία τη γλώσσας.
β. Διδακτική πρόταση
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τη βασική διάκριση των γλωσσικών λειτουργιών σε αναφορική λειτουργία της γλώσσας και σε ποιητική λειτουργία της γλώσσας
- Να αντιληφθούν, στη συνέχεια, την αναλυτικότερη διάκριση σε αναφορική, συγκινησιακή, βουλητική, φατική, μεταγλωσσική, ποιητική λειτουργία της γλώσσας
- Να διερευνήσουν τη σχέση των γλωσσικών λειτουργιών με τις γλωσσικές επιλογές του ατόμου
Η βασική διάκριση στους τρόπους με τους οποίους λειτουργεί η γλώσσα είναι η ακόλουθη: ο ένας αφορά τη λογική μας (αναφορική λειτουργία) και ο άλλος αφορά τις συγκινήσεις μας (ποιητική λειτουργία). Η διάκριση αυτή προτείνεται από τον Richards και την ακολουθεί και ο Γ. Σεφέρης στις "Δοκιμές" του.
Αναλυτικότερη είναι η διάκριση που προτείνει ο Jacobson, που διακρίνει έξι λειτουργίες. Πριν αναφερθούν στις λειτουργίες αυτές, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο Jacobson θεωρεί σε κάθε λειτουργία "παρόντες" τους εξής συστατικούς παράγοντες:
πομπός, δέκτης, μήνυμα, πλαίσιο αναφοράς (context) και επαφή με το δέκτη (φυσικός δίαυλος και ίσως ψυχολογική σύνδεση !' contact).
Οι λειτουργίες είναι οι ακόλουθες:
Μπορούμε να πούμε ότι, γενικά, έχουμε το α' ρηματικό πρόσωπο για τον πομπό, άρα για τη συγκινησιακή λειτουργία, το β' πρόσωπο για το δέκτη, άρα για τη βουλητική λειτουργία, το γ' πρόσωπο για αυτό που γίνεται λόγος, άρα για την αναφορική λειτουργία της γλώσσας.
Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι σε κάθε περίσταση επικοινωνίας δεν υπάρχει μία μόνο "καθαρή" λειτουργία της γλώσσας. υπάρχει συχνά μείξη λειτουργιών. Βέβαια, μία λειτουργία είναι εντονότερη, κυρίαρχη σε κάθε περίσταση.
(βλ. και Βιβλίο του καθηγητή για την Α' Λυκείου, σ. 14-15).
2. Διδακτική διαδικασία στην τάξη
Σε πρώτη προσέγγιση οι μαθητές κατανοούν τις βασικές λειτουργίες της γλώσσας αξιοποιώντας το υλικό του βιβλίου. Οι άλλες λειτουργίες της γλώσσας μπορούν να διδαχτούν σε συνδυασμό με κάποια άλλη ενότητα του βιβλίου της Α' Λυκείου, κυρίως με την ενότητα "Αφήγηση" ή και σε συνδυασμό με λογοτεχνικά κείμενα.
Είναι ίσως ενδιαφέρον να αντιληφθούν οι μαθητές ότι στη βουλητική λειτουργία ο δέκτης είναι κάποιες φορές απών, άψυχο, υπερφυσικό ον κτλ., όπως στις μαγικές φράσεις, στις προσευχές, στα τραγούδια κτλ.: "Ύπνε, που παίρνεις τα παιδιά...", "Πάρε, κουρούνα, κόκαλο (=το παιδικό δόντι) και δώσ' μου σιδερένιο", "Αυτό το κριθαράκι να ξεραθεί φτου, φτου, φτου". Οι μαθητές μπορούν να αναφέρουν σχετικά παραδείγματα που γνωρίζουν.
Ως
τον νογήθη ο πολεμόχαρος Μενέλαος να προβαίνει
Ιλιάδα Γ, στ. 21-23, μετάφρ. Ν. Καζαντζάκη - Ι.Θ. Κακριδή
Την ίδια μείξη αναφορικής -ποιητικής λειτουργίας μπορούν να παρατηρήσουν οι μαθητές στο ποίημα του Κ. Μόντη "Θέμα για διήγημα", ενότητα "Αφήγηση",σ. 259, Α' Λυκείου, στο οποίο, με πρώτη ανάγνωση, έχουμε πληροφορίες για κάποιο γεγονός, την επίσκεψη τεσσάρων παιδιών στη μητέρα τους, στο Νοσοκομείο. Το "προσωπείο" του ποιητικού λόγου μαρτυρά και ο τίτλος του. Επίσης, μείξη γλωσσικών λειτουργιών έχουμε και στον πολύ γνωστό ορισμό που δίνει ο Α. Εμπειρίκος στην ποίηση: αναφορικής, ποιητικής και μεταγλωσσικής.
Η
ποίησις είναι ανάπτυξις στίλβοντος ποδηλάτου. Μέσα της
Κ.Ν.Λ. Α' Λυκείου, σ. 240
Η μείξη της ποιητικής με τη συγκινησιακή λειτουργία, που γενικά απαντάται στη λυρική ποίηση του α' προσώπου, βρίσκει μια εξαιρετική εφαρμογή σε ποιήματα του Οδ. Ελύτη, με την ποιητική λειτουργία ως κορύφωση της συγκινησιακής. παράδειγμα το ακόλουθο απόσπασμα από το "'Αξιον εστί":
Δάγκωσα
τη μέρα * και δεν έσταξε ούτε
Εμείς
τη λέμε τη ζωή την πιάνουμε απ'τα χέρια
Η ποίηση του β' προσώπου είναι διαποτισμένη από τη βουλητική λειτουργία. Για παράδειγμα οι στίχοι από τον "Καιόμενο" του Τ. Σινόπουλου:
Κοιτάχτε! Μπήκε στη φωτιά! Είπε ένας απ' το πλήθος.
[...]
Ξένη φωτιά μην την ανακατεύεις, μου είπαν.
Κ.Ν.Λ. Β' Λυκείου, σ. 286 Βέβαια, το β'πρόσωπο στην ποίηση και στην αφήγηση γενικότερα
μπορεί να χρησιμοποιείται αντί του α΄ προσώπου, σαν να απευθύνεται
κάποιος στον εαυτό του, σαν ένας εσωτερικός μονόλογος με άλλα λόγια.
Ας δούμε τη χρήση αυτού του μεταμφιεσμένου αποδέκτη στο ποίημα του
Γ. Σεφέρη «Πάνω σ' ένα ξένο στίχο» (εξαιρετικό παράδειγμα αποτελεί
και ο «Τελευταίος σταθμός»):
Στη συντριπτική πλειονότητα των προσφυγικών καταυλισμών που έχουν στηθεί στους ελεύθερους χώρους των σεισμόπληκτων περιοχών, δίπλα τους ακριβώς- ούτε καν σε μια απόσταση 20-30 μέτρων - τα σκουπίδια σχηματίζουν βουνά. Η δυσοσμία είναι φοβερή. Μύγες, κουνούπια και άλλα ζωύφια έχουν στήσει έναν άρρωστο χορό.
Χ. Κοραή, από τον ημερήσιο Τύπο, 21.8. 99
Οι μαθητές μπορούν να εντοπίσουν στον Τύπο ανάλογα παραδείγματα, να τα φέρουν στην τάξη και να τα συζητήσουν.
Μπορεί σε ένα σύνθημα η μορφή του μηνύματος να είναι τόσο προσεγμένη, ώστε να μπορούμε να μιλήσουμε για ποιητική λειτουργία της γλώσσας; Αυτό είναι δυνατόν σε περιπτώσεις πολύ γνωστών συνθημάτων που έμειναν, μπορούμε να πούμε, στην Ιστορία. Παράδειγμα, το σύνθημα
Ψωμί, Παιδεία,
Ελευθερία
Οι δύο πρώτες λέξεις έχουν άθροισμα 5 συλλαβών. Πέντε συλλαβές έχει και η τρίτη λέξη μόνη της. Οι τρεις λέξεις, επιπλέον, συμπυκνώνουν με τρόπο λιτό και μοναδικό το αίτημα - όραμα μιας ολόκληρης γενιάς.
Αφού ασκηθούν οι μαθητές στο να εντοπίζουν τις διάφορες λειτουργίες της γλώσσας σε ποικίλα κείμενα, μπορεί να τους ζητηθεί να εντοπίσουν και να σχολιάσουν σε δικά τους κείμενα, που έχουν ήδη γράψει, την κυρίαρχη λειτουργία και τις άλλες που συνυπάρχουν. Είναι πολύ σημαντικό, επίσης, να τους ζητηθεί να γράψουν ένα ή περισσότερα κείμενα ορίζοντας οι ίδιοι την κυρίαρχη λειτουργία και τοποθετώντας τα στο κατάλληλο επικοινωνιακό πλαίσιο.
Β' Λυκείου σ. 268
- Αφηγηματικά αποσπάσματα από τα έπη, όπως οι στ. Γ 21-37 της Ιλιάδας
γ΄ Υποστηρικτικό υλικό
Από το βιβλίο του καθηγητή
Βιβλίο του καθηγητή της Α΄ Λυκείου, σ. 14-15
Κείμενα για περαιτέρω μελέτη
R. Jacobson, 1998, Γλωσσολογία και ποιητική, στο Δοκίμια για τη Γλώσσα της Λογοτεχνίας, εισαγωγή - μετάφραση ¶. Μπερλής, εκδ. Εστία, σ. 55-67
Βιβλιογραφία
Λέξεις κλειδιά: λειτουργίες της γλώσσας, αναφορική λειτουργία, ποιητική -, συγκινησιακή -, βουλητική -, φατική -, μεταγλωσσική -, κυρίαρχη λειτουργία, μείξη λειτουργιών, α΄, β΄, γ΄ ρηματικό πρόσωπο. |