Θέμα:Κοινωνικές
γλωσσικές ποικιλίες
Διδακτική δοκιμή |
||
|
||
Παρουσίαση
Οι κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες αναφέρονται ως η κάθετη διαίρεση σε μια γλωσσική κοινότητα - ως οριζόντια διαίρεση αναφέρονται οι γεωγραφικές ποικιλίες. Οι κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες δημιουργούνται από παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, η καταγωγή, η μόρφωση κτλ.
Οι άξονες, λοιπόν, στους οποίους διαρθρώνεται η ενότητα αυτή είναι οι ακόλουθοι:
-
γλώσσα και ηλικία
β. Διδακτική πρόταση
Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη συστηματική τροποποίηση του λόγου, ανάλογα με την περίπτωση επικοινωνίας και το σκοπό της ομιλίας, έτσι ώστε να έχει αυτός την απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.
Να καταλάβουν, δηλαδή, οι μαθητές ότι ο λόγος, προφορικός και γραπτός, δεν είναι άσχετος με την ηλικία, το φύλο, την ιδεολογία, το επάγγελμα, την καταγωγή την περίσταση.
Να καταλάβουν ακόμα και να συνειδητοποιήσουν ότι το υφολογικό επίπεδο, για να είναι αποτελεσματικό, πρέπει να ανταποκρίνεται στο κοινωνικό επίπεδο. Το ποιος μιλάει, σε ποιον, με ποιο σκοπό, με ποιο θέμα, πού, πότε, γιατί κτλ. είναι ερωτήσεις που βοηθούν στη διαμόρφωση του αποτελεσματικότερου κάθε φορά ύφους.
Διδακτική διαδικασία στην τάξη
την τάξη μπορούν να συζητηθούν τα κείμενα και να γίνουν ορισμένες από τις ασκήσεις που αφορούν τους παράγοντες που προκαλούν την κοινωνική γλωσσική διαφοροποίηση σε μια γλωσσική κοινότητα: ηλικία, φύλο, μόρφωση, επάγγελμα, κοινωνική ομάδα . Κεντρικό, βέβαια, άξονα στην όλη συζήτηση θα αποτελέσει το κείμενο για το υφολογικό και κοινωνικό επίπεδο . "Είναι γνωστό ότι υπάρχουν... μπορεί να είναι αποτελεσματικός",σ. 52-56 του βιβλίου της Α΄ Λυκείου (βλ. και διδακτική δοκιμή "Οι οπτικές της γλώσσας ").
-Να προσεχθεί ότι:
-Οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν κάποια από τα κείμενα που δίνονται στις σ. 63-72 του βιβλίου κάτω από τον τίτλο "Ποικιλίες κειμένων" (π.χ. το απόσπασμα από το κείμενο του Ν. Τσιφόρου "Τον Ρέστη τον λένε ... για σκάρτος" σ. 67 ή το κείμενο "Έδρασε πάλι ο φονιάς" σ. 67-68) και να σχολιάσουν τη γλωσσική ποικιλία στην οποία είναι γραμμένο το καθένα από αυτά, αφού συζητήσουν την περίσταση της επικοινωνίας στην οποία ανήκουν (για ποιο σκοπό γράφτηκαν, σε ποιον απευθύνονται κτλ.).
-Μπορούν επίσης να διαβάσουν ένα απόσπασμα από το διήγημα "Τα χταποδάκια", του Μ. Καραγάτση από τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α' Λυκείου, σ. 330-335, να παρατηρήσουν και να σχολιάσουν την εικόνα των κοινωνικών γλωσσικών ποικιλιών που παρουσιάζεται στο διήγημα. Ειδικότερα να προσέξουν:
Να προσέξουν, για παράδειγμα, ότι στο απόσπασμα από το διήγημα του Μ. Καραγάτση, ο Παναγιωτάκης, λαϊκής καταγωγής, προσπαθεί να μιλήσει σαν μορφωμένος, με λόγιες εκφράσεις, τις οποίες φυσικά δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει σωστά. Στο λόγο του αφηγητή συχνά ακούγονται δύο φωνές, εκείνη του αφηγητή αλλά και του Παναγιωτάκη: ο αφηγητής μεταφέρει στο λόγο του χαρακτηριστικές φράσεις του Παναγιωτάκη. Στο διάλογο με τους πελάτες ακούγονται μάγκικες εκφράσεις.
"Τα χταποδάκια" μπορούν να διδαχτούν σε συνδυασμό με το μάθημα της λογοτεχνίας.
- Στο διάλογο που ακολουθεί φαίνεται καθαρά, με χιουμοριστικό τρόπο, η ιδιότυπη μορφή επικοινωνίας που δημιουργείται ανάμεσα σε δύο άτομα που χρησιμοποιούν διαφορετική γλωσσική ποικιλία:
"Οι νέοι την έβαψαν". "Την έβαψαν;" "Την έβαψαν σημαίνει την πάτησαν". "Και τι σημαίνει την πάτησαν;" "Την πάτησαν σημαίνει απέτυχαν στις εξετάσεις". "Και ποιοι είναι οι νέοι;" "Νέοι είναι οι πρωτοετείς" ( πό το βιβλίο του R. Jacobson " οκίμια για τη γλώσσα της λογοτεχνίας", σ. 65).
Οι μαθητές μπορούν να συζητήσουν σε ποιον πομπό αντιστοιχεί η κάθε γλωσσική ποικιλία του διαλόγου. Να συζητήσουν, επίσης, αν νομίζουν ότι οι νέοι, που πολλές φορές επιλέγουν μια γλωσσική ποικιλία που αποκλίνει από την κοινή νεοελληνική (από τη norma) χαρακτηρίζονται από λεξιπενία.
Εργασία για το σπίτι
Ως γραπτή εργασία μπορείτε να επιλέξετε κάποια / ες από τις επόμενες:
- "Γράψτε ένα φανταστικό διάλογο ... μόλις συγκρούστηκαν", σ.52
- "Γράψε και εσύ δύο επιστολές ... ό,τι άλλο νομίζεις", σ.61. Η άσκηση αυτή μπορεί να αποτελέσει και θέμα ωριαίας γραπτής έκφρασης (έκθεσης) στην τάξη.
- " Γράψτε για έναν νέο μαθητή ... ούτε το (ε) με σκυθρωπό", σ 61-62. Και η άσκηση αυτή μπορεί να προσαρμοστεί για γραπτή έκφραση στην τάξη, βλ. και το "δείγμα" που ακολουθεί.
Δείγμα για ωριαία γραπτή έκφραση (έκθεση) των μαθητών στην τάξη με βάση ένα ή περισσότερα κείμενα, βλ. σ. 235 ΙΙ, "Γράψτε δύο ανακοινώσεις ... πώς διαφοροποιείται το ύφος και στα ακόλουθα παραδείγματα", στις "Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο", σχολ. έτος 1998-99 (πράσινο βιβλίο).
Το διδακτικό υλικό που ακολουθεί προέρχεται
-από τις σ. 47-62 και 63-72, ιδιαίτερα 67-68, της ενότητας "Γλώσσα και γλωσσικές ποικιλίες", Έκφραση-Έκθεση για το Λύκειο, τ. Α΄.
-από τα κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, τ. Α΄ Λυκείου, σ. 330-335
γ΄ Υποστηρικτικό υλικό
Υποστηρικτικό υλικό για τον καθηγητή
Κείμενα για μελέτη και περαιτέρω εμβάθυνση:
Τσολάκης
Χ. Λ., 1995,
Από τα γράμματα στη γλώσσα, εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη.
Βιβλιογραφία
-
Boutet J., 1979, Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία, μετ. ΄Α. Ιορδανίδου,
Αθήνα, εκδ. Γρηγόρη.
Λέξεις - κλειδιά: κοινωνικές γλωσσικές ποικιλίες, ύφος, ιδιόλεκτος, υφολογικό επίπεδο
|