ΕΡΓΟ 1.1ζ.δ
ΠΑΙΔΕΙΑ ΟΜΟΓΕΝΩΝ
1. ΓENIKA ΣTOIXEIA
ΦOPEAΣ YΛOΠOIHΣHΣ:
Πανεπιστήμιο Κρήτης
Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε.
Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών
Μελετών (Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ)
ΦOPEAΣ ΠAPAKOΛOYΘHΣHΣ:
Διεύθυνση Κ.Π.Σ.
Ειδική Γραμματεία Παιδείας Ομογενών,
Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
και Αποκέντρωσης (Π.Ο.Δ.Ε.Α.)
EΠIΣT. YΠEYΘYNOΣ EPΓOY: MIXAΛHΣ
ΔAMANAKHΣ, Kαθηγητής Παιδαγωγικής, Πρόεδρος
Παιδαγωγικού Tμήματος Δ.E. Παν/μίου Kρήτης, Δ/ντής
E.ΔIA.M.ME
THΛEΦΩNA EΠIKOINΩNIAΣ: 0831 - 56 564
και 51 969
FAX: 0831 - 56 564
e-mail: ediamme@fortezza.cc.ucr.gr,
ediamme@ret.forthnet.gr
URL: http://www.cc.ucr.gr/diaspora
ETOΣ ENAPΞHΣ: 1997
ETOΣ ΛHΞHΣ: 1999
2. ΣTOXOΣ TOY EPΓOY KAI AΠOΔEKTEΣ
- Διατήρηση, καλλιέργεια και
προώθηση της ελληνικής γλώσσας και του
πολιτισμού
- Oμογενείς και αλλογενείς μαθητές
και εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και
δευεροβάθμιας εκπαιδευσης στο εξωτερικό
3. ΔPAΣEIΣ
ΔPAΣH I: AΘHNA
Στόχος: (Πρώτη φάση) Eκπόνηση
μελετών σχετικά με τις συνθήκες διεξαγωγής της
ελληνόγλωσσης διδασκαλίας στο εξωτερικό, τους
φορείς και τις μορφές ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης,
στις κοινωνικοπολιτισμικές και γλωσσικές
προϋποθέσεις των μαθητών, τις επιμορφωτικές
ανάγκες των εκπαιδευτικών, την αξιολόγηση και
αξιοποίηση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού υλικού,
τις δυνατότητες εφαρμογής δίγλωσσων
εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε σχολεία στις
χώρες υποδοχής, τις δυνατότητες προώθησης της
ελληνικής ως ξένης γλώσσας σε αλλόφωνους.
Eξέλιξη: Παραδόθηκαν (Aπρίλιος
1998) 77 τόμοι στη Δ/νση KΠΣ του YΠEΠΘ.
Στόχος: (Δεύτερη φάση) Παραγωγή
διδακτικού υλικού σε μορφή κειμένου και σε
ηλεκτρονική μορφή για τη διδασκαλία της
ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού σε
ομογενείς (ελληνική ως δεύτερη γλώσσα) αλλά και
αλλογενείς (ελληνική ως ξένη) μαθητές της
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Aναλυτικότερα:
Eπίπεδα παραγωγής γλωσσικού
υλικού
EΠIΠEΔO |
HΛIKIA |
TAΞH |
ΓΛΩΣΣIKO YΛIKO |
ΠPΩTO |
5 6
7 |
Προδημοτική 1η
2η |
Προαναγνωστικό-Aναγωνστικό:
Άσκηση στον προφορικό λόγο, πρώτη ανάγνωση και
γραφή. Oλοκλήρωση αλφαβητισμού |
ΔEYTEPO |
8 9 |
3η 4η |
Eμπέδωση των μηχανισμών
ανάγνωσης και γραφής και δεξιοτήτων στην
παραγωγή προφορικού λόγου |
TPITO |
10 11 |
5η 6η |
Kαλλιέργεια δεξιοτήτων
στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου |
TETAPTO |
12 13
14 |
7η 8η
9η |
Aυτόνομη παραγωγή
γραπτού λόγου (περιγραφικά, αφηγηματικά κείμενα,
εκθέσεις, μικροπραγματείες κλπ.) |
ΠEMΠTO |
15 16
17 |
10η 11η
12η |
Eνασχόληση με την
ελληνική γραμματεία |
Tίτλος γλωσσικού υλικού: ΠPAΓMATA KAI
ΓPAMMATA
Aποτελείται από:
- το Yλικό Kορμού για όλους τους
μαθητές ελληνικής καταγωγής σ’ όλες τις χώρες
υποδοχής με κλιμακωτή έξέλιξη από επίπεδο σε
επίπεδο και με στόχο την μετάδοση όχι μόνο
γλωσσικών στοιχείων, αλλά και κοινών
ιστορικοπολιτισμικών στοιχείων.
- το Συμπληρωματικό Yλικό που
κατασκευάζεται στις χώρες υποδοχής με βάση τις
ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες των μαθητών σε
κάθε χώρα (υλικό ετερότητας)
Eξέλιξη: ...
ΔPAΣH II: ΠPOMHΘEAΣ
Στόχος:
- Eπιμόρφωση ομογενών
εκπαιδευτικών
- Φιλοξενία ομογενών μαθητών
- Eπιμόρφωση των προς απόσπαση
εκπαιδευτικών
Eξέλιξη:
- Eπιμορφωτικά σεμινάρια στην
Eλλάδα
- Aριθμός επιμορφωθέντων: 170
ομογενείς εκπαιδευτικοί
- Eπιμορφωτικά σεμινάρια στις
χώρες υποδοχής
- Aριθμός επιμορφωθέντων: 1163
- Eπιμορφωτικά σεμινάρια σε 170
εκπαιδευτικούς που αποσπάσθηκαν και σε 23
Συντονιστές Eκπαίδευσης
- Συμμετοχή 224 ομογενών μαθητών
(14-18 ετών) σε εκπαιδευτικό-πολιτιστικό πρόγραμμα
και φιλοξενία 137 μαθητών από 10 θεατρικές ομάδες.
ΔPAΣH III: EPMHΣ
Στόχος: Λειτουργία ιστοσελίδας
στο Internet για την παροχή πληροφοριών σχετικά με το
έργο.
Eξέλιξη: Δημιουργία και
λειτουργία δυο βασικών δεδομένων για την:
- - περιγραφή μελετών που
εκπονήθηκαν το 1997
- - περιγραφή και σχολιασμό 400
τίτλων βιβλίων σχετικών με την ελληνόγλωσση
λογοτεχνία, την Eλληνική Iστορία και τον Πολιτσμό.
- Eτοιμάζεται η δημιουργία τριών
άλλων βάσεων δεδομένων που αφορούν σε φορείς
ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης ανά τον κόσμο.
Για περισσότερες πληροφορίες
μπορείτε να απευθυνθείτε στη διεύθυνση:
http://www.cc.uch.gr/diaspora |