Άρθρα Γραμματική και σχολική παιδεία

Σ ε λ ί δ α  6 / 6
.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

BATEMAN, D.R. & F.J. ZIDONIS. 1966. The effect of a study of transformational grammar on the writing of ninth and tenth graders. NCTE Research Report, No.6.Champain, IL: National Council of Teachers of English.

CALVIN, W.H. & D. BICKERTON. 2000. Lingua ex Machina. Reconciling Darwin and Chomsky with the Human Brain. Κέιμπριτζ, Μασσαχουσέτη: MIT Press.

CHOMSKY, N. 1965. Aspects of the Theory of Syntax. Κέιμπριτζ, Μασσαχουσέτη: MIT Press.

­­­­———. 1988. Language and Problems of Knowledge: The Managua Lectures. Κέιμπριτζ, Μασσαχουσέτη: MIT Press.

ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ, Β. 2000. Διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Στο Eγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα, επιμ. Α.–Φ. Χριστίδης. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. (π.β. www.komvos.edu.gr)

 ELLEY, W.B. 1994. Grammar teaching and language skill. Στο Encyclopedia of Language and Linguistics, επιμ. R. Asher, 1468-71. Oξφόρδη:Pergamon.

GALE, I.F. 1967. An experimental study of two fifth-grade language-arts Programs, an analysis of the writing of children taught linguistic grammars compared to those taught traditional grammar. Ανέκδοτη διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Μichigan. Ann Arbor

HERRIMAN, M. 1994. Literacy and metalinguistic awareness. Στο Encyclopedia of Language and Linguistics, επιμ. R. Asher, 2243-6, Oξφόρδη: Pergamon.

HOLTON, D., P. MACKRIDGE & I. PHILIPPAKI-WARBURTON. 1997. Greek: A Comprehensive Grammar of the Modern Language. Λονδίνο: Routledge. [Ελληνική μετάφραση από Β. Σπυρόπουλο, Αθήνα: Πατάκης, 1999]

HUDSON, R. 2000. Grammar Teaching and writing skills: the research evidence. http:www.phon.ucl.ac.uk/home/dick/writing.htm

ΘΕΟΦΑΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΝΤΟΥ, Δ. 1999. Η ανατομία του λάθους. Συνέδριο για την Ελληνική Γλώσσα 1976-1996: Είκοσι χρόνια από την καθιέρωση της Νεοελληνικής (Δημοτικής) ως επίσημης γλώσσας, 253-260. (Πρακτικά Συνεδρίου, 29 Νοεμβρίου–1 Δεκεμβρίου 1996). Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών.

MILLER, G, επιμ. 1973. Communication, Language and Meaning: Psychological Perspective. Νέα Υόρκη: Basic Books.

ΜΠΟΥΤΟΥΛΟΥΣΗ, Ε. 2000. Γλωσσική Επίγνωση. Στο Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός για τη Γλώσσα, επιμ. Α.–Φ. Χριστίδης. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. (π.β. www.komvos.edu.gr)

PINKER, S. 1994. The Language Instinct: The New Science of Language and Mind. Allen Lane. The Penguin Press. Λονδίνο [Το γλωσσικό ένστικτο. Πώς ο νους δημιουργεί τη γλώσσα. Μετάφραση Ευαγγελία Μούμα. Επιμέλεια Αλέξης Καλοκαιρινός. Αθήνα: Κάτοπτρο, 2000].

SIFIANOU, M. 1992. Politeness Phenomena in England and Greece: A Cross-Cultural Perspective. Οξφόρδη: Clarendon Press.

TOMLINSON, D. 1994. Errors in the research into the effectiveness of grammar teaching. English in Education 28: 2-26.

THOMPSON, D., επιμ. 1969. Directions in the teaching of English. Κέιμπριτζ: Cambridge University Press.

 

πρώτη σελίδα

αρχή σελίδας