Άρθρα Γραμματική και σχολική παιδεία

Σ ε λ ί δ α  5 / 6
.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Στο κείμενο αυτό εισηγήθηκα ότι η διδασκαλία της γραμματικής είναι απαραίτητη στη γενική παιδεία του νέου ανθρώπου. Έδωσα επιχειρήματα που δείχνουν ότι ο/η μαθητής/-τρια θα αποκομίσει πρακτικά οφέλη από τη μελέτη της γλώσσας του/της. Συγκεκριμένα, υποστήριξα ότι θα συνειδητοποιήσει τα στοιχεία του συστήματός της και με τον τρόπο αυτό θα αποκτήσει παρισσότερη επίγνωση και ευαισθησία που θα του/της επιτρέψει να χειρίζεται πιο σωστά και πιο αποτελεσματικά τη γλώσσα του/της στον προφορικό αλλά και στο γραπτό λόγο. Υποστήριξα επίσης ότι η γραμματική είναι απαραίτητη για τη γενικότερη διανοητική καλλιέργια του/της μαθητή/-τριας αφού μέσα από αυτή θα οδηγηθεί σε μια βαθύτερη γνώση της ανθρώπινης φύσης γενικότερα αλλά και στην ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης γλώσσας, κοινωνίας και ιστορίας. Παρά το ότι επικεντρώθηκα στο θέμα της γραμματικής με τη στενή έννοια του όρου, ως βασικό και απαραίτητο στοιχείο για οποιαδήποτε άλλη επέκταση σε ευρύτερη ενασχόληση με τη γλώσσα, εξέφρασα την άποψη ότι το μάθημα της γλώσσας πρέπει να περιέχει και λειτουργικές και επικοινωνιακές διαστάσεις: Κλείνοντας θα πρέπει να τονίσω ότι η επιτυχής διδασκαλία της γραμματικής εξαρτάται από πολλούς παράγοντες μεταξύ των οποίων ιδιαίτερα σημαντική είναι η ύπαρξη σύγχρονων, επιστημονικά τεκμηριωμένων και ευαίσθητων περιγραφών του συγχρονικού γραμματικού συστήματος της ελληνικής (ελπίζω ότι η γραμματική των Holton, Mackridge & Φιλιππάκη-Warburton 1997/1999 αποτελεί μια προσπάθεια προς αυτήν τη κατεύθυνση). Μάλιστα η περαιτέρω επιστημονική μελέτη των δομικών και λειτουργικών στοιχείων της ελληνικής θα επιτρέψει τη δημιουργία συμβατικού και ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού για τη μελέτη και την εκμάθηση του γραμματικού μας συστήματος αλλά και για την ανάπτυξη λογισμικού που θα εξυπηρετεί την ορθότερη παραγωγή κειμένων με τη βοήθεια των υπολογιστών οι οποίοι αρχίζουν και στον τόπο μας να αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνιακής μας πραγματικότητας. Η εκμάθηση βεβαίως της γραμματικής και της χρήσης της γλώσσας γενικότερα είναι σε απόλυτη συνάρτηση αφενός με τις παιδαγωγικές πρακτικές που χρησιμοποιούνται στην τάξη και αφετέρου με την κατάρτιση μέσων (αυτο)εκπαίδευσης. Ο κατάλληλος σχεδιασμός των πρακτικών και μέσων όμως –έργο που απαιτεί συστηματική συλλογική εργασία και συνεχή έρευνα– προϋποθέτει σαφή αντίληψη του τι και γιατί ένας χώρος γνώσης είναι σημαντικός. Αυτός ακριβώς ήταν ο στόχος αυτού του άρθρου. Να προσδιορίσει τη γραμματική της γλώσσας μας ως ένα χώρο σημαντικής σχολικής γνώσης.

επόμενη σελίδα

αρχή σελίδας