ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ INTERNET
 

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟΥ:
ΠΩΣ, ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ;

της Αγγελικής Δημητρακοπούλου


ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Πρέπει να εισαγάγουμε το σχολείο στον κόσμο του διαδικτύου; Είναι αργά πλέον να θέσουμε το ερώτημα, δεδομένων των σχετικών πρωτοβουλιών που πολλαπλασιάζονται σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο. Ενδιαφέρει ίσως περισσότερο να μελετήσουμε και να απαντήσουμε στα θέματα που προκύπτουν, όπως αυτά του κόστους, του εξοπλισμού, της συντήρησης και κυρίως εκείνα που αφορούν στην κατάλληλη εκπαιδευτική του αξιοποίηση. Πέρα από τους διθυράμβους ή τις αντιστάσεις και τους φόβους που ενυπάρχουν σχεδόν σε κάθε καινοτομία, είναι σημαντικό να αναζητήσουμε τρόπους θετικής αξιοποίησης των πολλαπλών δυνατοτήτων που ανοίγονται με το διαδίκτυο.

Η χρήση του διαδικτύου στα σχολεία αυξάνεται διαρκώς. Ορισμένοι/ες εκπαιδευτικοί βρίσκουν ήδη σε αυτό ένα μέσον που ανανεώνει τον παιδαγωγικό προβληματισμό και εξοπλίζει καλύτερα τους/τις μαθητές/τριεςστα εργαλεία που προσφέρονται στην αρχή του νέου αιώνα.

Στην Ελλάδα, η επίσημη εκπαιδευτική πολιτική έχει εντάξει στους στόχους την αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σε συνεργασία με το ΥΠΕΠΘ έχουν οργανώσει ή στηρίξει μια σειρά από ενέργειες που αποσκοπούν στη χρήση του διαδικτύου στην εκπαίδευση και οι οποίες έχουν χρηματοδοτηθεί από το 2ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Στο πλαίσιο του έργου ΟΔΥΣΣΕΙΑ (1996-1999) (http://odysseia.cti.gr) έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί (στο μεγαλύτερο μέρος του) ο εξοπλισμός 80 πιλοτικών σχολείων (απομακρυσμένων σχολικών μονάδων, γυμνασίων Ξάνθης, Κυκλάδων, Αιγαίου, Θεσσαλίας), η σύνδεσή τους με το διαδίκτυο, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών των σχολείων αυτών, καθώς και η επινόηση και παραγωγή δραστηριοτήτων σε μια σειρά αντικειμένων (γλώσσα, φυσική, μαθηματικά) με παραγωγή εκπαιδευτικού λογισμικού ειδικά για το διαδίκτυο. Παράλληλα, έχουν οργανωθεί ενέργειες αξιοποίησης του διαδικτύου για την επιμόρφωση, ενημέρωση και την ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα σε καθηγητές/τριες.

Στο παρόν κείμενο, μετά από μια συνοπτική παρουσίαση των εργαλείων και των δυνατοτήτων που παρέχει σήμερα το διαδίκτυο σε όλους/ες όσους/ες έχουν πρόσβαση σε αυτό, εστιάζουμε σε ένα μόνο από τα εργαλεία του: αυτό του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αναλύοντας συνοπτικά, αρχικά, το ρόλο του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα επικοινωνίας (ταχυδρομείο και τηλέφωνο), παρουσιάζουμε στη συνέχεια μερικές ενδεικτικές περιπτώσεις ένταξης της χρήσης του στα πλαίσια γνωστικών αντικειμένων, όπως αυτά της γλώσσας, της ιστορίας και της εκμάθησης ξένων γλωσσών.

Σε μια προσπάθεια ερμηνείας των θετικών γενικά συνεπειών της αξιοποίησης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, εξετάζουμε την επίδραση στον γραπτό λόγο της χρήσης του και αναλύουμε τους λόγους της εν δυνάμει θετικής συνεισφοράς του στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Τέλος, εξετάζουμε τις απαραίτητες συνθήκες για την ουσιαστική εκπαιδευτική του αξιοποίηση, μέσα από την οργάνωση κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

αρχή σελίδας