ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Το γλωσσικό πρόγραμμα σπουδών της Αγγλίας

.
 


Η ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΟΥ EΘΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

Οι ατελείωτες θύελλες αλλαγών στην εκπαίδευση που σάρωσαν την Αγγλία τα τελευταία δέκα χρόνια αντιμετωπίστηκαν από την πλειονότητα των εκπαιδευτικών με δυσπιστία, απαξία και ταραχή. Εμείς οι φιλόλογοι, για παράδειγμα, νιώθαμε ότι το να σου υπαγορεύει κάποιος το τι ακριβώς θα πρέπει να διδάξεις στο πλαίσιο ενός προσχεδιασμένου γλωσσικού προγράμματος για όλους τους μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 7 έως 11 ετών ήταν ανάθεμα για τη δημιουργικότητα, την αποτελεσματικότητα και την επαγγελματική μας προσωπικότητα. Διδασκαλία με συνταγές; Να διδάσκει δηλαδή κανείς τα ίδια κείμενα, σε όλα τα παιδιά όλων των δημόσιων σχολείων της χώρας; Θεωρούσαμε πως αυτό ισοδυναμεί με την υπονόμευση της ακεραιότητας του εκπαιδευτικού επαγγέλματος. Μπορεί κάτι τέτοιο να συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και μπορεί μάλιστα να έχει κάποια θετικά αποτελέσματα στις χώρες αυτές. Εμείς όμως ποτέ στο παρελθόν δεν εφαρμόσαμε ένα τέτοιο σύστημα και, βεβαίως, δεν επιθυμούσαμε να το εφαρμόσουμε τώρα!

Σήμερα, δέκα χρόνια μετά την υιοθέτηση του Εθνικού Προγράμματος Σπουδών [National Curriculum], στο πλαίσιο του οποίου εφαρμόζεται το νέο πρόγραμμα σπουδών για τη γλώσσα και για όλα τα άλλα σχολικά μαθήματα, οι αντιδράσεις μας έχουν μετριαστεί. Είναι σαφές βέβαια πως χάρις σε μας έχει επιτευχθεί μια ευρεία συναίνεση για το τι πρέπει να διδάσκεται σε κάθε βαθμίδα και στάδιο εκπαίδευσης∙ δηλαδή, ποιο θα είναι το αντικείμενο διδασκαλίας και ποιες δεξιότητες πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές/-τριες με βάση το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών. Αυτό σίγουρα δεν σημαίνει ότι είμαστε όλοι/-ες ευχαριστημένοι/-ες ή ικανοποιημένοι/-ες με το σύστημα εκπαίδευσης αλλά αφενός ότι το πλησιάσαμε και το αποδεχτήκαμε και αφετέρου ότι, με τον καιρό, το σύστημα εναρμονίστηκε με τις δικές μας πρακτικές και απαιτήσεις.

Το Εθνικό Πρόγραμμα Σπουδών προσδιορίζει τα «Βασικά Στάδια» [Key Stages] εκπαίδευσης σε κάθε μάθημα κατά ηλικία και προβλέπει να γίνονται εξετάσεις μόλις ολοκληρωθεί ο κάθε κύκλος σπουδών. Όσον αφορά το μάθημα της γλώσσας, οι μαθητές/τριές μας υποβάλλονται σε δημόσιες εξετάσεις στις ηλικίες των 7, 11, 14 χρονών και μετά τα 16 τους χρόνια. Αξιολογείται η γενική γνώση της αγγλικής που έχουν και συγκεκριμένα οι δεξιότητες παραγωγής και κατανόησης λόγου που έχουν αναπτύξει. Στο σημείο αυτό γεννάται το ερώτημα εάν διδάσκουμε τα παιδιά μας σύμφωνα με το γλωσσικό πρόγραμμα για τη σύμφυτη αξία του ή για να περνούν τις εξετάσεις. Πρόκειται για ένα ερώτημα που μένει αναπάντητο καθώς οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια.

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

αρχή σελίδας